RCoS 25-åriga jubileums årsmöte i Lilla Vik
Österlen 3-5 juni 2011.

<I>Välkomstpå&#8203;sar utdelas</I>
Välkomstpå​sar utdelas

Svenskarna kom norrifrån, då skåningarna redan var på plats och tog emot oss vandrare (rovers).

Alla deltagande ekipage erhöll vid ankomst ett kuvert och påse med namnbrickor, multiskruvmejsel från Verktygsboden, bok SJ Resmål med recept och krogar, paraply, Rovermugg, RCoS 25års bildekal, -nyckelring och Österlen flasköppnare. Ett komplett survival-kit som räcker länge.

Delar av välkomstkommittén.

Från väst kom fyra danska ekipage, som senare försågs med flaggor inför rallyt.

<I>Britter</I>
Britter

Längst västerut kom engelsmannen Richard med sin Veronika i en P6 3500. När han såg min gröna Avocado utbrast han: Ni var på Hever Castle 2005 från Sverige, fast på engelska. De hade ett kärt minne från den P6-träffen där, men Veronika tyckte inte om regnet, som pågick nästan hela dan och ’bara’ likadana bilar. Men sedan upptäckte hon, utan vår vetskap, en grönfärgad bag med djungelmotiv/papegoja som var vid vår bil. Hon hade en likadan vilket gladde henne. It made her day. Relationen med Richard fördjupades och senare gifte de sig året därpå. Nu fick hon träffa ägaren till den andra likadana bagen, som förändrade hennes liv. Men vi tänkte ta med vår, men den blev av någon anledning hemma.

Deltagarna inkvarterades i lägenheter med flera sovrum i varje. Det var i Lilla Vik’s tjusiga golfbana och husen var placerade som en skånsk bondgård med huslängorna kringbyggda om en innergård. Golfbana intill gränsade mot havet. Men som min far sade, jag är inte tillräckligt gammal för att spela golf.

Kent utanför lägenhetslängan.

Kanonväder hela helgen, sol, sol och åter sol, temperaturen steg för var dag.
Samling inför årsmötet hade en brist på två smålänningar, varav en i valberedning för en generator hade gett upp på ena P6an. De fortsatte i en bil till årsmötet, men vände snart för de fick låna en färsk Rover 75 Tourer V8 av en hyvens medlem och något att fixa generatorn med.

Årsmötet

<i>Helena och Bert (Som har fiskat?)</I>
Helena och Bert (Som har fiskat?)

Årsmötet gick snabbt, på en halvtimme. Enda noteringen var att styrelsen minskades med en person, då Jan E Jern avsagt sig omval. Han avtackades för det arbete han utfört, av omvalde ordföranden Bert Rudal. Styrelsen har nu nio ledamöter vilket är tillräckligt enligt valberedningens förslag. Inga ändringar på ledande poster.

Förslag från styrelse, medlemmar och tillsatt kommitté om att alla tidigare ordföranden i RCoS utnäms till Hedersmedlemmar i klubben.

<i>Mötesdelta&#8203;garna</I>
Mötesdelta​garna

Efter årsmötet

På kvällen intogs en god tvårätters informell middag. Många hade sina fruar/sambos med till jubileumshelgen vilket ökar trivseln markant. Men vi satt gärna ihop med gamla bekanta till bords. Så var fredagen till ända, dags att lägga sig.

Rusch till välkomstdr&#8203;inken Inkallning av hjorden... Appetizer Förrätt Huvudrätt

Lördag

<i>Frukost</I>
Frukost

Lördag frukost, som sig bör inför rallyslingan på 10 mil, bra längd. Vi fick ROAD CARD (köranvisningar), QUIZ CARD (frågor) och SCORE CARD (svarsformulär), passande när vi bodde på en golf course. En ROAD MAP med gulmarkerad körslinga, bara ett exempel på förstklassig organisation som utmärke hela 25-års helgen.

<I>ROAD CARD (köranvisningar), QUIZ CARD (frågor) och SCORE CARD (svarsformulär), passande när vi bodde på en golf course, och en ROAD MAP .</I>

Inkallning Utdelning Kö till utdelning Mer kö Diskussion På väg

Först...

Först söderut mot Baskemölla, där en tankeövning skulle lösas, vägen kördes fram och tillbaka av flera deltagare för att finna någon ledtråd, men förgäves. Det delades bara ut ett ½ rätt totalt bland alla mer än 25 deltagande Roverekipage. Simrishamn och Brantevik hade svaren på husen vi passerade.

<i>Kontroll 1, Bert backar</I>
Kontroll 1, Bert backar

Vid Skillinge var det manöverprov, backa nära en stolpe utan att köra på den. Vi fick 10 cm vilket förhoppningsvis skulle ge goda poäng.

<i>"Rulle" backar</I>
"Rulle" backar

Och sen...

Senare inåt landet till Hammenhög, där några celebriteter skulle ringas in som besökt gästgiveriet. Då alla tre förslagen hade varit där fick alla 1 poäng, hur man än svarade.

Bollerup

Vidare mot Bollerup, där en gammal stallbyggnad hade årtalet 1770, skulle skrivas med romerska siffror i svaret. Det andra var året 1907 som vi fick vänta med att lösa. I Kverrestad frågades om känd engelsk missionär som dog vid årtalet som fanns på kyrktornet, 1873.
’Dr Livingstone, förmodar jag’ var ett bra svar för alla länders deltagare på rallyt.

Lunchen

Lunchen blev kalkon vid Ingelsta, som smakade fågel. Hur förflyttar sig denna fågel under sin septemberflytt. Antagligen till fots, borde det vara om man känner till Jan Jerns kluriga tankesätt. God mat gör att man tänker bättre, vi satt i bilen och spånade på 1907, engelsk general som då skapade en organisation som än idag är aktuell. Hundra år gammalt drygt, scouting sa Gwenda med tanke på min gamla Scoutkår i Arboga som vi besökte på deras 100-års fest för två år sedan. Jag fyllde i med Lord Baden-Powell

Matkö lass Vad har vi här då?? Ingemar letar efter framfjäder&#8203;. Fjädern hittad, nu har kommittén för kylarsök samlats. "Det där är nog en avgasventil, eller handsfacket?"

<I>Ingemar skruvar vidare</I>
Ingemar skruvar vidare

<i>Ingemar undrar om han skall ta tåget?</I>
Ingemar undrar om han skall ta tåget?

Efter lunchen

Efter lunchen for vi in till Simrishamn och Autoseum, Sveriges största bilmuseum. Utanför skulle en 1946 Rover inspekteras på motorrummets högra sida för att identifiera två saker som inte var standard vid dess tillverkning. Första var lätt, mekaniska bränslepumpen som satt kvar, var ersatt med en elektrisk dito. Behållaren i plast för bromsvätska såg väl patinerad ut, men slangklammorna var av senare datum, så det blev svaret vi fyllde i. Sedan hade någon sett ett rostfritt avgasrör, men om den var på höger sida är ovisst. Svaret var el-pumpen och hydrauliskt bromsystem, för originalet hade mekanisk dito. Men om ägaren gjort sitt jobb var nog både oljan i motorn bytt sedan 1946 och jag har sett en artikel om hur han spolar ur kylaren för att sedan byta glykol.

Låååång Daimler

Inne i det svala museet, var helt intressanta Ronnie Peterson-rummet det mest givande för min del. Den hade satts upp ursprungligen i Örebro, Ronnies hemstad med hjälp av hans bror. Då höll man till i en gammal biograf, men jag hann inte dit innan den stängdes bara någon månad efter invigningen för något år sedan.

De andra bilarna i museet var mest uppradade bredvid varandra utan någon övrig tidstypisk omgivning. Nisse Nilssons bilar var samlade i ett rum, men huvuddelen av bilarna härstammar från Skoklosters motormuseum.

Bakhjul för is

Så åker vi vidare...

Namnet på kyrkan var lätt att läsa på en stentavla vid kyrkomuren i Gladsax.

Alla kunde se SAABen med regnr ARO 972 vid gamla bilhallen i Ö Vemmerlöv.

Svårare var det ’Waldorf-förskola’ i Rörum, vad hette mannen bakom denna skolform. Vi fick inte fram rätt namn, vilket vi inte hört tidigare. Men någon sade att det fanns en sten med text vem han var vid skolan. Vi kollade igen på söndagen, men kunde inte hitta någon ledtråd till Steiner.
Sista svängen norrut in mot Kivik och Vitemölla där sista frågan var det lokala ordet för gata/väg: Strädde.
Rallyslingan var underbar, med bra valda vägar och det var gott om tid.

Tillbaka till första tankeövningen och leta ledtråd igen på plats. Inget denna gång heller.

<I>C-G och Jan väntar vid målgång</I>
C-G och Jan väntar vid målgång

Vid målgång skulle man pricka golfbollar i en hink, med sand i botten, trodde jag. Det var cement och tre av fyra bollar studsar ur. Resultat 0 poäng. Hoppas vårt manöverprov ger resultat i alla fall.

Mingel före jubileumsmiddagen.

Sune har kanske ryskt påbrå? Lappsystem&#8203;et förklaras Var dam fick dra en lapp för sin middags-bordsherre.

Göra sig fin till jubileumsmiddagen som dagen till ära hade tre rätter. Men först bordsplacering för internationellt umgänge. Var dam fick dra en lapp i skål för sin middags bordsherre. Gwenda grävde djupt och fick naturligtvis upp Richard A.

Tablå.
Aptitretare, lax med champinjoner, förrätt färsk sparris, huvudrätt kokt torsk och efterrätt jordgubbar med glass. Mittemot mig satt Steve Pike, och han äter varken fisk eller jordgubbar.
Vi hade i alla fall rätt trevligt samtal under kvällen. Han fick kötträtter och var nöjd.

Prisutdelning

<i>Genomgång av rallyfrågo&#8203;r</I>
Genomgång av rallyfrågo​r
Prisbordet Present från DK

Sedan prisutdelning för rallyt, som vanligt vann Tomas Börjesson, han kan det där med allmänbildning och en del Rover också. Vi hamnade utanför prispallen med fem andra team på samma poäng. Avgjorde till vår fördel var backprovet som var utslagsgivande och gav inga poäng i sig själv, när man äntligen lyckats med något.

Den ena förstapris​tagaren blev inte fotografer​ad,
här är ett något äldre foto på denne.
Det andra ekipaget hade åkt hem och får priset senare.

Tredjepris&#8203;paret Veronika tog emot priset för längsta väg, utländskt ekipage Britterna fick pris och höll ett litet tal Ingemar fick som deltagare med mest problem en extra P6 att ha som reserv. Längsta körsträcka (Ludvika) Danske ordförande&#8203;n höll tal

Richard och Veronika Segall Jones fick utmärkelse för overseas gäst. Han tackade med att säga någon mening först på svenska, sedan skånska. Jubel.
Ingemar Johansson generatorhaveri genererade ett omnämnande. Han tackade alla för hjälpen.
Sist fick Kjell Strand med fru Yvonne pris för längsta körsträcka, Ludvika i Dalarna.

Vår danske förmand överräckte en Rover-tavla i trä till 25-årsjublierande RCoS.

<i>CG fick förtjänstp&#8203;riset</I>
CG fick förtjänstp​riset

Carl Gustaf Olsson fick vandringspriset Tenntallriken med sitt namn ingraverat för sina insatser som både kassör och redaktör för Roverbladet. Utan honom står sig RCoS slätt.

Jan Jern tackades för sina insatser i styrelsen, samt hans alltid underfundiga rallyfrågor/svar.
Lite mer prat innan kvällen var slut.

Söndag

<i>Frukost</I>
Frukost

Söndag morgon startade vi med gedigen frukost innan resan hemåt. Vi tackade varandra och tog avsked, vi ses snart igen.

Mellansverige nästa årsmöte, men först Ekebydagen i Eskilstuna 28 augusti, med egen ruta för 30 år eller äldre Rover.

Ute på parkeringen skruvades det frenetiskt på en P6, Christer hjälpte en annan göteborgare att byta till ny generator. När motorn startades upp slocknade laddningslampan, hemfärd kunde påbörjas.

Generatorb&#8203;yte Nya på plats (nästan i alla fall) Rivning

Ett stort tack till våra sydliga arrangörer av denna trevliga jubileumshelg. Med förstklassigt boende, god mat enligt skånsk sed och framförallt trevligt umgänge både på mötet och rallyt, egentligen hela tiden.
Vi lämnade parkeringen i stort sett sist, vi skulle hämta åtta Lotusfälgar och en dito växellåda i Lerum. Man kan få med mycket i en P6.
Nationaldagen hade Motorhistoriska dagen vid Westerqwarn utanför Kolbäck, där vi gjorde vår sista anhalt innan vår 150-mila resa avslutades i Västerås.

Gwenda Fullard och Richard Arbrink medl.nr 176

Brösarp Kent och Helena fintar Elfel utredes Corgi Toys? Fotograf blir fotograferad av fotograf Anders med atmosfärsk&#8203;ompenserat kartfodral (macklåda) V8 Eltejp.... Skånsk 240 P6 med skånsk färgsättni&#8203;ng Med raska steg Kommersiel&#8203;le Kent Kursar Britter Mingel Poolen var försedd med effektiva "Booby-tra&#8203;ps" Jubileumsmiddag Tack & hej Eskort av Anders Albihn till Löddeköpin&#8203;ge pga generators&#8203;trul Framme Lackkvalit&#8203;et? Kent gynnar sin arbetsgiva&#8203;re Det var rätt varmt i bilen... Hos Kent

Text: Richard Arbrink. Bilder: Tomas Börjesson.

Ni har en bättre chans i en Rover 2000 om någon annan på vägen gör ett misstag

1792 - Svenske kungen Gustav III avlider.