Högintressant för dig som skulle vilja köra en s k SUV (Sport Utility Vehichle) men inte gärna vill synas i en diskotektracer som t ex Toyota RAV4.
Land Rover garanterar att Freelander i motsats till sina japanska konkurrenter faktiskt är terränggående. Vid körning på fast underlag fördelas 95 procent av drivkraften till framhjulen. Så snart de tappar greppet skickas allt mer kraft till bakhjulen tills man når motsatt förhållande. Systemet är snarlikt Volvos AWD.
Istället för differentialspärrar använder man ABS-bromsarna till att hejda ett spinnande hjul och överföra kraft till det andra hjulet på axeln. Ungefär så som de flesta bilars anti spin-system fungerar. HDC (Hill Descent Control) är Land Rover däremot ensamma om. Vid körning nedför en brant, lerig lutning slår föraren till en liten gul strömbrytare på växelspaken. Bilen bromsar nu automatiskt så att hjulen inte tappar fäste samtidigt som man fortsätter färden nedför lutningen. Om ett hjul börjar slira bromsas hjulet på axelns andra sida. Väljer man att inte gasa själv håller bilen automatiskt 9 km/h. Är backen väldigt gropig minskas hastigheten till 7 km/h. Det går också att öka farten upp till 50 km/h.
Under huven på Freelander erbjöds från början två alternativ. Dels samma 1,8 liters K-motor vi sett i exempelvis MGF med flera Rover-bilar som ger 120 hk och 165 Nm (2750 rpm). Dels en tvåliters turbodiesel på 97 hk och 210 Nm (2000 rpm). Båda kopplas till en femväxlad manuell låda. Hög- och lågväxel finns inte.
Senare kom även den KV6-motor på 2,5 liter som även finns i bland annat Rover 75.. Samtidigt erbjöds Freelander med automatlåda.
Freelander finns med två karosstyper. En femdörrars stationsvagn som påminner ganska mycket om Discovery och nog är det förnuftigaste valet i Sverige. Den andra bilen är nämligen tredörrars och har bara sufflett över baksätet.
Freelander kom till Sverige hösten 1998. Pris runt 200 000 kr.
Specifikationer:
1,8 liters bensinmotor, 16V, DOHC, 120 hk och 165 Nm vid 2750 rpm. Femväxlad manuell låda.
2.0 liters dieselmotor på 97 hk och 210 Nm vid 2000 rpm. Femväxlad manuell låda.
Under 1998 introducerades Freelander även med Kv6-motorn och automatlåda.