Årsmöte på Öland 2013 10-12 maj

Mötet var förlagt till Drottning Victorias Vilohem, numera hotell, som ligger i Borgholms södra utkant på gångavstånd till Borgholms slott och Solliden. Hela träffen ägde rum i strålande senvårväder med temperaturer upp till tjugogradersstrecket.

Totalt deltog drygt 25 bilar med innehåll under de tre dagar evenemanget pågick.

På fredagen vidtog efter avklarat årsmöte, som inte bjöd på några större sensationer, en lättare middag och därefter samkväm med övriga klubbmedlemmar, underlättat med lämpligt dryckjom.
Klubbshopen bredde ut sig över stora delar av uteplatsen och firade nya triumfer i tillgång på obskyra Roverbroschyrer tack vare ett större inköp. Jag såg ingen broschyr på swahili men annars fanns det många språk företedda.

På lördagen var planen att sällskapet i mer eller mindre samlad karavan skulle göra delar av mellersta Öland osäkert med sin närvaro. Detta delvis då Norra Öland enligt uppgift var breddfyllt med Porschar då den klubben hade träff där samma helg, någon vi märkte av lite grann.

Vi fick också ett frågeformulär med Öland och Roverrelaterade frågor, där i alla fall Kent K och jag lyckades bättre med de senare.

Efter några lite Traficinspirerade körövningar vid ett par vägskäl lyckades alla ta sig fram till det första målet som var Störlinge Lantbruks och Motormuseum där vi fick en intressant genomgång av ägaren, som första exemplet på Peter Wingrens tema för utflykten som väl kan sägas vara människor som vågat satsa på något nytt. Där fanns några bilar, men framför allt ett stort antal traktorer och en massa annat som motorsågar, ett militärt sökarljus och radioapparater. Här fanns några Porschetraktorer vilket jag kan tänka mig skulle vara en överraskning för åtminstone några Cayenneägare.

Från Störlinge åkte vi vidare till Himmelsberga museum för konst och kulturhistoria, där en genuin öländsk bymiljö kan beses förutom en mängd annan kulturhistoria. Trots en viss tidsbrist på grund av planerad lunch hann vi se en hel del.

Lunchen intogs på Halltorps Gästgiveri, där vi fick en kycklingrätt och en genomgång av krögaren för hur stället drivs och utvecklas.

Slutligen åkte vi vidare till en bilverkstad, där innehavaren bjöd på fika med ett mycket speciellt kakfat, och också en inblick i varför han valt att gå från att vara företagsledare i ett företag med inriktning på produktionsteknik till att återgå till att arbeta som bilmekaniker, något som han inlett sin bana med. Han förklarade bl.a också att vissa Aston-Marindelar tillverkas i Olofström, något han hade ett exempel på sin vägg av och hur användbar hydroformning kan vara.

Efter detta gick färden tillbaka till Borgholm, där vi förutom Christer Nässlins frågor också fick problem med polisen.
Detta som tur var i form av en rad modellpolisbilar på en SD1 baklucka som skulle längdbestämmas som utslagsfråga.

På kvällen blev det en trerättersmiddag som inte gick av för hackor. Efter denna var det prisutdelning för frågeleken där Richard och Gwenda som så många gånger tidigare tog hem förstapriset. De fick också liksom övriga P6burna en modellbil som specialpris med anledning av P6 50årsjubileum. Därefter fick Kent Klar Roverklubbens hederspris som tilldelas den som gjort något förtjänstfullt för klubben.
Han gjorde sedan skäl för priset genom att åter öppna klubbshopen som verkade vara uppskattad då den var välbesökt.

För övrigt vidtog ytterligare umgänge över något glas tills natten blev ung.

På söndagsmorgonen begicks frukost och de som inte anslog hemvägen efter detta åkte till Borgholms Slott för att få en mycket entusiastisk visning som pågick i ca två timmar och gav många nya insikter.

Undertecknad gjorde även ett besök på Solliden där det var en trädgårdsdag och möjlighet gavs att få en Kroppkakelunch på Kaffetorpet.

Jag tog sedan möjligheten att åka hem via Ryd vid Tingsryd där Bilkyrkogården på Kyrkö Mosse lockade.

Fler bilder.

Tack till Tomas Börjeson, som har skrivit texten
För bilderna tackar vi Tomas Börjeson och Lars Pettersson

Under åren 1920 till 1925 såldes 8hk-bilen i över 17.000 exemplar.

If it can happen, it will...

Murphy´s law

Idag - Tisdagen den 16 April 2024
Patrik Patricia

1879 - Franska mystikern och helgonet Bernadette Soubirous avlider.