Rover Club of Sweden - 20 år

I slutet på maj hade Roverklubben kalas och aldrig förr har det väl varit så många deltagare på en Roverträff. Som mest var vi uppe i nästan hundra personer, fantastiskt. Men låt oss inte gå händelserna i förväg.

<I>En skön samling utanför Klinta</I>
En skön samling utanför Klinta

Efter flera månader av förberedelser var det äntligen dags. Fredag 26 maj, på eftermiddagen, började de första deltagarna anlända till Klinta Herrgård mitt i Skåne. Denna herrgård ligger idylliskt några hundra meter från Ringsjöns västra strand. Under dagen hade det kommit en del häftiga regnskurar, men vädret blev allt bättre. Kommittén för Jubileets Genomförande (KFJG) blev lite tagna på sängen av det stora intresset från medlemmarna att deltaga. Detta gjorde att inkvartering även fick ske på värdshus i grannskapet. Detta var lite synd, men hoppas alla drabbade har haft överseende med det.

Ola pyntar sin Streetwise inför årsmötet John Hamilton tittar på.

Gårdsplanen på Klinta fylldes snabbt med Rover. Förutom de svenska medlemmarnas bilar kom även Rover från Danmark, Holland och Tyskland. Nästan ingen efterkrigsmodell saknades. Många olika modeller från 1946 fram till dags dato kunde beses. Efter incheckningsproceduren blev det välkomstkaffe och därefter det obligatoriska årsmötet.

Ordförande och avg. sekreterare ser till att allt går rätt till. Ivrigt studerande årsmötesdeltagare.

Dagen avslutades med middag och därefter fortsatte den intensiva bilbesiktningen och det trevliga umgänget på gården.

På lördagen var det dags för Jubileumsrallyt.

<I>Rallystart, Jan Jern, past secratary, skickar iväg Mats Johansson från Vetlanda och en av de tyska vännerna väntar på sin tur</I>

Strålande solsken redan tidigt på morgonen bådade gott för dagen. Redan en halvtimma innan start var alla ivriga att komma iväg. Fyrtio Rover var det i startfältet. Mig veterligen har det aldrig tidigare varit så många startande i ett Roverrally i detta land förut. På grusplanen framför herrgården kom alla rullande, en och en för att få sina instruktioner, karta m.m. Därefter väntade en ca 100 km lång bana runt Mellanskåne. Temat denna gång var skånska slott. Ett tiotal slott skulle besökas, beses (i mån av tid) och besvaras frågor på. Dessutom var två bemannade kontroller utplacerade utefter banan.

Kontrollen "Mashed Potatoes" gick ut på att krossa utlagda potatisar med fram- respektive bakhjul. Lättare sagt än gjort.
Åtgången på potatisar stannade väl under budget. Vid kontrollen "Horseshoe" gällde det att kasta hästskor med precision, vilket några lyckades med. Denna kontroll låg vid f.d. Flyinge Stuteri, numera hemvist för allehanda hästorganisationer. Byggnaderna är sevärda och i en av dem är det restaurang där rallylunchen serverades.
Framåt eftermiddagen återvände ekipagen ett efter ett. Här väntade ytterligare ett prov, "Memory Table". Denna kontroll gick ut på att ett kort ögonblick studera ett antal saker på ett bord och därefter, ur minnet, tala om alla artiklar som fanns där.

Startkö Hästskokontrollen på Flyinge. Iens Elliott håller tungan rätt i mun. Tävlingsledningen rättar alla svar

Efter rallyt blev det paus i väntan på middagen senare på kvällen. Alla fick göra vad man ville. Tävlingsledningen hade fullt upp men att rätta alla svar. Under tiden passade några på att sola i det fina vädret. Bilarna studerades ytterligare och erfarenheter utbyttes.

<I>Bellman tittade förbi och underhöll en stund.</I>
Bellman tittade förbi och underhöll en stund.

Framåt förkvällen samlades all i trädgården för en drink innan middagen. Carl-Michael Bellman i egen hög person hedrade oss med några av sina sånger ute i det fria. Det fortsatte han med hela kvällen. Ett stilla regn började falla och alla drog sig inåt matsalen.

När middagen var avslutad var det dags för prisutdelning till de bästa i rallyt. Men dessförinnan överräckte holländska klubben en gåva, ett tennfat med Rovermärke att användas inom klubben som en "vandringsutmärkelse" till en medlem som under året gjort förtjänstfulla insatser för klubben. Vid Årsmötet 2007 får vi se vem gjort sig förtjänt av detta åtråvärda minnesfat.

Tal och gåva från Holländska Roverklubben vilket överlämnas av Hennie Westland Tal och gåva från Danska Roverklubben överlämnas av deras ordförande Jörn Kold. till Bo H.

Danska Rover-klubben överlämnade en egen tillverkad Rover 3 litre, vilken genast blev avnjuten. Efter en stund hade den förvandlats till en Rover två litre. Någon trodde det var motorolja. Liknelsen är inte så fel. Det har lika god inverkan på kroppen som bra olja har på motorn. Roverklubben tackar
denna storslagna uppvaktning. Festen fortsatte och alla hade trevligt och framemot natten drog sig alla tillbaka.

Söndag morgon och det är dags för avfärd. Regnet forsade ner och det bara ökade. Vädret råder man inte över, men vi hade de goda makterna med oss dagen innan som tur var. Slutsatsen blir att detta var en lyckad tillställning och det hoppas vi alla som deltog instämmer i.

<I>Den bruna P6 längst fram till vänster är från Holland och drivs med motorgas</I>
Den bruna P6 längst fram till vänster är från Holland och drivs med motorgas
Observera slangarna som för in gasen i förgasarna. Gastanken tar en stor del av bagageutrymmet.

Text av CG Olsson

Rover började tillverka vänsterstyrda bilar 1945.

1888 - Amerikanske affärsmannen James E. Casey föds.