Överlida 2003 - med solen som hedersgäst.

<I>Efterhand anlände deltagarna till Överlida. Är det inte en västgöte som försöker försvinna ur bild?</I>

I år har Anna och jag haft lite framförhållning . Vi bokade årsmötet redan i april. Tyvärr har vi inte varit med under några år, vilket framstår som riktigt dumt med tanke på hur trevligt vi hade i år. Parkeringen vid Överlida Hotell var redan ganska välfylld med Rover . både P4, P5, P6, P6B, 400 & 600 var parkerade på rad. Egentligen skulle vi haft vår SD1 .Torbjörn. (jo . alla familjens bilar har namn) men istället bidrog vi med helgens enda 75 New Look, så spännvidden blev ändå drygt 40 år mellan den äldsta och nyaste bilen. Utanför i solgasset satt alla och mumsade på delikata smörgåsar med dryck, vilket även vi hann sätta i oss innan årsmötet drog igång ca kl 1700.

Eftersom RCoS var hotellets enda gäster denna helg fick vi personalens odelade uppmärksamhet och både mat och service var utmärkta. Lagom till att middagen började anlände dessutom våra mest långväga gäster - Per-Olof Fagerlund med fru. Som Mariehamnsbor hade de tagit färjan från Åland och sedan via Stockholm åkt till Överlida med sin fina Rover 3-Litre Mk.II. - de hade varit på väg ett antal timmar och var väl förtjänta av bordets läckerheter. Och det var tur att de kom . RCoS kassör, Roverbladsredaktör, mm, mm Carl-Gustaf Olsson delar nämligen ibland ut pris till "Förtjänstfulla medlemmar". I år hade valet fallit just på Per-Olof i egenskap av den som under många år både tryckt och distribuerat Roverbladet, från Mariehamns Tryckeri. Alla som varit med länge nog att ha upplevt vårt "gamla" Roverblad vet vilket lyft det blev när Per-Olof tog över.

Efter avslutad middag "dukade" Bengt Wallén upp Klubbshopen (det var ganska många extra kilon att släpa på till Överlida - tur att Bengt också åker Rover 3-Litre). Tröjor, modellbilar, litteratur, mm beskådades och köptes. Och ville man inte köpa en Rover i skala 1:43 så hade vår medlem Kent Klar från Bollebygd tagit med sig (han har leksaksaffär) ett större antal fina modelbilar av andra engelska fabrikat (hans Rover är självklart alltid slutsålda). Själv lyckades jag hålla mig från att köpa en fin Austin 1800 (hade det funnits en Austin Maxi hade jag definitivt köpt den). Kvällen fortsatte under trevlig samvaro och det verkade som även damerna hade trevligt. Men allt trevligt har en ände och bortåt midnatt lägrade sig åter lugnet över idyllen Överlida.

Morgonen för ”The Rover Rally” började med en stabil frukost. Först upp (näst solen) var naturligtvis Göran Olsson (jag vet sedan en klubbträff i Eskilstuna i börja på 90-talet att han är RCoS morgon-piggaste medlem). Rallygeneral Jan Jern hade gjort föredömligt jobb och delade ut en körnoter med frågor (dvs Roadbook - inte tänkte han att vi skulle sjunga), svarsblankett samt en ”plomberad nödkarta” om vi mot förmodan skulle köra bort oss i skogarna. Det enda tidskravet var att vi skulle vara tillbaka till middagen, varför ingen hade alltför bråttom iväg.

Körinstruktionen med inlagda frågor av alla de slag (instruktionen fick senare beröm av flera deltagare) ledde oss till första stoppet vid Brokvarn. En kulturplats med kvarnar, såg, mm sedan många sekler där tre parallella broar går över ån. Den äldsta är en s k ryttarbro av flata stenhällar
från medeltiden och den yngsta duger till dagens trafik. Brokvarn var så vackert med sitt brusande vatten att de flesta av oss hade svårt att bryta upp och köra vidare (särskilt Carl-Gustaf vars morfar hade bott just här under en period i sitt liv).

Traktens textila traditioner medförde att Jan Jern hade lagt in ett ”shoppingstopp” i Kinna för de som kände för detta - själva uppsökte vi bl a företaget ”Textilskroten” där det fanns både ”Soft- and Hardware”. Solen sken och rallyt fortsatte på små trevliga asfaltvägar som slutligen ledde till anrika Torpa Stenhus vid den vackra Torpasjön. Efter en god lunch samt ett intressant besök på den gamla borgen letade sig rallysträckan tillbaka mot Överlida och alla lämnade in sina svarsblanketter.

Under dagen hade fler Roverägare tillstött och en bil som nog flera av oss kommer att minnas särskilt är Jarl Östenssons fina Rover 100 (P4), som han har haft nästan sedan den var ny - och skicket är fortfarande ”nära nytt” åtskilliga årtionden senare!

Efter trevligt samkväm på parkeringen var det dags för delikat middag igen. Efter middagen vidtog prisutdelning och välförtjänt förstapris fick Anna-Lisa och Bengt Wallén, medan andrapriset delades av tre ”besättningar” som fått samma poäng. Generöst nog av klubben fick alla tre var sitt pris.

Efter detta blev det tio minuter promenad genom Överlida till Cajs Righards och Dick Björkholms härliga gamla, timrade sommarhus. Här hade Cajs och Dick med energiska medhjälpare satt upp ett stort .partytält. samt gjort en liten ”tipspromenad” i trädgården. Det gällde att känna igen olika blad på träden samt att namnge verktyg och andra föremål.
Alla hade mycket roligt och även här korades det pristagare som fick trevliga priser. Kvällen fortsatte med gemytligt prat i tältet (bl a har undertecknad lärt sig en hel del om Morgan tack vare Dick). Det blev dags att bryta upp framåt småtimmarna - Tack till Cajs och Dick för stor gästfrihet! Nattlig promenad till hotellet samt en god natts sömn följdes av samma rejäla frukost på söndagen.

Sedan var det tyvärr dags att säga tack och farväl för denna gång till gamla och nya vänner - varför vi inte ser till att komma iväg på detta trevliga evenemang varje år kan jag inte svara på - men dumt är det!
Särskilt tack till alla som lagt ner en massa mödor och fritid för att allt skulle bli så bra (och otroligt prisvärt) som det blev - alldeles speciellt skall Carl-Gustaf och Berit samt Jan och Åsa nämnas.
Själva bestämde vi att hemresan (samma strålande sol) inte bara skulle bli transportsträcka. Alltså tillbaka på småvägar mot Länghem (där vi råkade möta Jarl Östenssons Rover 100 i full fart) samt småvägar runt sjön Åsunden (Birgit Sparres ”Gårdarna runt sjön” för dem som läst dessa böcker).
Från Ulricehamn körde vi den fina vägen mot Skövde, där vi stannade i Stenstorp. Här finns ett bra museum för textilt intresserade (G Johdets Bonadssamling) samt ett fantastiskt museum för vem som helst - nämligen Dalén-museet över AGA:s grundare Gustaf Dalén. Hur en man under sin livstid kunnat uppfinna så mycket samt dra igång så många olika företag är närmast ofattbart. Kände du t ex till att AGA-bilen tillverkades i Berlin i ca 8000 exemplar samt att ytterligare 300 likadana bilar byggdes av Thulin-Verken i Landskrona? Sveriges enda fungerande AGA-bil (privatägd) finns på museet. Ett besök rekommenderas om du är i närheten. Kl 1900 var vi hemma - trötta efter ett antal härliga dagar – ”Roving around in a Rover”.

Inga dammiga bilar på Årsmötet Ordförande och sekreterare försöker få ordning på handlingarna Vacker natur, vackra bilar - kan det bli bättre? Två vikingar, Dick B och Per-Olof F Diverse smörjmedel kontrolleras av Anders P, CG och Bengt A

Text av Bengt Alfredsson

Uppdaterat 2024-04-20

Mälardalsmöte April 2024

Rovers första bil, 8HP byggdes 1904.

En dum människa kan skada dig mer än din klokaste fiende.

Idag - Tordagen den 25 April 2024
Markus

1980 - Storkonflikten 1980 inleds med att 14 000 offentliganställda går ut i strejk.