Årsmöte 2002

<I>ICA gården i Billdal, strax söder om Göteborg</I>
ICA gården i Billdal, strax söder om Göteborg

På eftermiddagen anlände deltagarna till Billdal. Det kom P3or från både Norge och Sverige, P4, P5 och P6 blandat med moderna och halvmoderna Rovers. Många träffades för första gången, för andra var det ett trevligt återseende. Några timmar ägnades åt incheckning och att sitta ute och talas vid i det fina vädret. Och studera bilar naturligtvis.

<I>Ingen tvekan vilken klubb denne bilägare tillhör</I>
Ingen tvekan vilken klubb denne bilägare tillhör

<I>Bo, ordförande, till höger<br> och Jan, sekreterare, till vänster</I>
Bo, ordförande, till höger
och Jan, sekreterare, till vänster

Årsmötet började på utsatt tid på sen lördagseftermiddag. Dagordning gicks igenom och det som skulle beslutas beslutades.

Därefter var det Årsmötesmiddag som föregicks av en välkomsdrink i baren.

Förutom klubbens medlemmar var det inbjudna gäster till middagen. Chris Greenholm, den brittiske konsuln i Göteborg, med hustru, Sievert Hiljermark, f d Rover och f d Volvo, med hustru och Derek Crabb, också ex Rover numer Volvo, med hustru kom till middagen. Dessutom var det aviserat ett tjugotal engelsmän med Ian Glass i spetsen, han med Maraudern. P gr a att DFDS fartyg från Newcastle fattade eld ute på Nordsjön och fick angöra Kristiansand i Norge istället för Göteborg, fick de förhinder och anlände inte förrän på söndag eftermiddag.

<I>Bo beundrar denna unika bil</I>
Bo beundrar denna unika bil

En engelsman ur det sällskap kom dock, han hade tagit en annan väg via Danmark. Han kom i en 1952 Rover P4 designad av Pininfarina, läckert.

Ronnie Jensen med hustru och Rover 14 från 1939 Tverdals från Norge med Rover 16 från 1947 Claes Herned hade kört från Stockholm i sin Rover 75 från 1949

Innan det var dags att äta delade Håkan Andersen ut ett litet frågeformul är med svåra Roverfrågor.
Efter maten var det prisutdelning. Richard A var den som fick mest rätt. Någon som är förvånad? Middagen förflöt utan större intermezzo och därefter var det samling i baren där det fanns olika drycker att välja på. Under hela kvällen hade Bengt W klubbshopen uppackad och kommersen var livlig. Apropå det, ni som ännu inte köpt vagnmärke att sätta i grillen, gör det!

<CENTER><I>Spen King. </I></CENTER>
Spen King.

Strax före midnatt dök vår hedersgäst upp, precis influgen från Birmingham, Mr Spen King, chefskonstruktör hos Rover och senare BL. Mannen bakom Rovers JET 1, men mest känd för P6 och Range Rover.

Klockan tio på söndagen var det dags för Årsmötesrallyt öppet för alla engelska bilklubbar. Start vid bilmuseet Autocollection, också det i Billdal. För er som inte varit där, det är värt ett besök, mycket bra. Vädret var lite molnigt men det var bara bra. Vi skulle ta oss runt en ganska lång runda. Hustrun och jag hade den stora förmånen att ha Spen King med som crewmember. Han hade inte åkt i en P6 på tjugo år och såg fram mot detta. Vi hade en mycket intressant dag. Nu fick man svar på varför vissa saker ser ut som de gör på P6an. Jag lovade dock att inte föra det vidare. Inte nog med det, bilen har säkert fördubblats i värde efter denna dag.

Rallyn gick i stort sett runt hela Göteborg. Ett antal bemannade kontroll fanns. Där gällde det att utföra diverse prestationer. Som vanligt misslyckades jag med de flesta. Mellan dessa kontroller utefter rutten fanns ett stort antal lappar uppsatta, mer eller mindre synliga. Här gällde det att besvara frågor. Målet var även denna gång på Gustav Adolfs torg i centrala Göteborg. Vi var tvungna att vara där senast klockan två, därefter skulle paraden uppför Kungsports-avenyn starta. Lite mankemang vid kontrollerna tillsammans med att turen kanske var i längsta laget gjorde att många kom i tidsnöd och avbröt tidigare för att hinna ner till torget. Att sedan en liten konvoj av två skåningar och en norrlänning var tvungna att forcera genom centrala staden mot rött ljus för hinna ger bara lite extra krydda åt tävlingen. Är det rally så är det.

<I>Rover P4 Pininfarina från 1952 beundras av gammal och ung på
Götaplatsen</I>
Rover P4 Pininfarina från 1952 beundras av gammal och ung på
Götaplatsen

Kortegen startade punktligt. Med poliseskort gled cirka ett hundra bilar av diverse brittiskt fabrikat uppför Kungsportsavenyn för att ställas upp på Götaplatsen. Allt gick mycket friktionsfritt och slutligen var Götaplatsen full med fina bilar.
Då dök, de nästan skeppsbrutna, engelsmännen upp. När alla kommit på plats var det dags för prisutdelning. Prisutdelning sköttes bl a av den engelske konsuln. Om jag säger att Gwenda och Richard från Västerås vann, blir någon förvånad då?

<I>Samling utanför The Rover</I>
Samling utanför The Rover

Framåt sjuttontiden avslutades begivenheterna på Götaplatsen. Alla Roverbilar, med passagerare begav sig då till göteborgarnas stamställe, puben The Rover, (var får de allt ifrån). Dit kom också våra gäster från UK för en trivsam kväll.
Så småningom var det dags att dra sig tillbaka. Det skulle ju hända stora saker även på måndagen.

En äkta Roverburgare Mr Spen King och Olof Neergaard i djupa diskussioner under frukosten Derek Crabb Sivert Hiljemark är "pappa" till Rovers K-motor, som har stora likheter med Volvo´s aluminium-motorer. Gwenda och Richard mottager första pris Spen King Mr Spen King berättar vilken Rover han tyckte var finast. Utmärkelsen gick till Jarl Östenssons P4 Håkan Andersen, Paul Adkin, Spen King och CG Olsson framför två P6or. Stig Jönsson i bakgrunden De engelska gästerna på väg till Trollhättan En uppsättning nya engelska bilar för provkörning Hundkojan i ny tysk kostym

Text av CG Olsson

Uppdaterat 2024-02-27

Styrelsemöte 24 februari 2024

Protokollet finns på medlemssidorna.

SD1:an introducerades i juli 1976 som den V8-försedda Rover 3500.

Uppfattningen om rätt och orätt ändrar sig allteftersom man får fler synder på sitt samvete.

Erik Gamby

Idag - Tordagen den 28 Mars 2024
Malkolm Morgan

1969 - Dwight D. Eisenhower, amerikansk president, avlider.