Rover 75 Tourer

<I>Håkan Andersen och Bosse Arnholm från Roverklubben jämför lastutrymmet mellan 75 Tourer och 75 Sedan.
 </I>Bild: Paul Adkin
Håkan Andersen och Bosse Arnholm från Roverklubben jämför lastutrymmet mellan 75 Tourer och 75 Sedan.
Bild: Paul Adkin

Rover, eller MG Rover som det numera kallas, har inte hållit tillbaka sina produktplaner för det närmaste året, utan istället med jämna mellanrum försett pressen med nyheter. Ett antal sportvarianter av dagens Rover bilar, troligen försedda med MG-emblemet, kommer att introduceras under sommaren 2001. Dessa kommer troligen att heta MG X30 (baserad på Rover 25), MG X20 (Rover 45) och MG X10 (Rover 75). Också den nya MGF:en kommer att byta beteckning, troligen till MG Trophy. Men den verkligt intressanta frågan är vad som på sikt kommer att hända med Rovers produkter. Rover håller ganska tyst om detta med ett undantag - Rover 75 Estate.

Ny plattform

Före det att BMW kom in i bilden som ägare så var det tänkt att Rover 75, som enda bil, skulle ersätta de ålderstigna Rover 600 och 800 bilarna. Det stod snart klart att 75:an skulle behöva en ny "plattform" för att vara konkurrenskraftig med övriga bilar i detta segment inom områden som åkkomfort, "handling", krocksäkerhet och ljudnivå i kupén. Beslutet att ta fram en ny "plattform" innebar också att man kunde utveckla andra karossformer utan utveckla en helt ny bil. Ansvaret för formgivningen av Rover 75 hade Rovers Richard Wooley, samme man som också ansvarat för formgivningen av Rover 600.
Under BMW:s ägarskap så granskades och reviderades Rover 75 projektet (som bar projektbeteckningen R40), för att tillförsäkra sig om att BMW:s kravnivå på kvalitet kunde uppnås. BMW erbjöd också Rover tillgång till ny teknik, som tidigare inte var tillgänglig för dem. Ett exempel på detta är bakaxelkonstruktionen på Rover 75, där BMW:s bakaxel från Z-sportbilarna användes istället för den ursprungliga Rover-konstruktionen. På detta sätt erhöll man en bil med betydligt bättre chassiprestanda (komfort, "handling" och ljud), och ändå en lägre kostnad för BMW/Rover-gruppen tack vare större inköpsvolymer.

Kupé och Estate

Rover hade också arbetat på att ta fram andra varianter på 75:ans plattform, nämligen en 2-dörrars kupé, som troligen skulle få varumärket Riley på sig, och en 5-dörrars herrgårdsvagn, som troligen skulle benämnas "Shooting Brake". När arbetet på sedanen närmade sig sin fullbordan, så flyttades gradvis teamet över för att arbeta på herrgårdsvagnen. Då kom det chockerande beskedet att BMW valde att sälja Rover, först till investmentbolaget Alchemy och därefter till dess nuvarande ägare, Phoenix, med en ledningsgrupp bestående f d Roverchefer under ledning av John Towers och Nick Stephenson.
Under denna period, då ägarskapet gradvis fördes över från BMW till Phoenix, så stoppades praktiskt taget allt utvecklingsarbete på nya bilar. Den nya ledningen inom Phoenix måste också sitta ner och arbeta fram en produktkatalog som man trodde på. Phoenix ledning insåg dock snart att herrgårdsvagnen hade kommit så långt i produktutvecklingsfasen, och att man med relativt små kostnader och investeringar skulle kunna lansera en ny bil relativt snart. Så det var ett relativt enkelt beslut för den nya ledningen att låta utvecklingen av herrgårdsvagnen fortsätta för snarast möjliga lansering.
Under dessa första månader under den nye ägaren stod det också alltmer klart vad BMW hade för planer i Storbritannien, och man beslöt sig därför att flytta produktionen av Rover 75:an från Cowley, i närheten av Oxford, till Longbridge-anläggningen inne i Birmingham. På detta sätt så kunde man koncentrera allt bilbyggande till ett ställe. Denna flyttning genomfördes i september månad förra året, endast tre månader efter det att beslutet hade tagits. Flyttningen genomfördes oerhört snabbt med tanke på den planering och logistik som behövdes för att flytta alla maskiner, installera dem och starta produktionen på nytt. På detta sätt förbereddes scenen för den nya herrgårdsvagnen som kommer att börja byggas under sommaren 2001 i den uppfräschade fabriken. Hur kommer den att se ut, och hur skiljer den sig från sedanen?

Många likheter

Som Du kan se av bilderna så bibehåller herrgårdsvagnen sedanens "retro"-formgivning, med praktiskt taget inga förändringar i frontpartiet, men med en helt ny taklinje och en ny baklucka. Formgivning är en personlig fråga, men om man tycker om formgivningen av sedanen så kommer man också att tycka om herrgårdsvagnen, eftersom den är välproportionerlig och inte så klumpig som många herrgårdsvagnar kan vara.
Interiörmässigt så bibehåller man instrumentpanelen (driving unit) och de främre stolarna från sedanen, men de stora förändringarna har gjorts i de bakre regionerna. Med ett 60/40-delat baksäte erhåller man utrymme för att lasta ytterligare 100 kg, samtidigt som man kan lasta långa föremål och ändå ha en eller två passagerare i baksätet samtidigt. Lastutrymmet skyddas från insyn av en gardin, och där finns också ett extra låsbart utrymme under golvet (liknande det som finns på Land Rover Freelander). I lastutrymmet finns också krokar och öglor för att spänna fast bagaget på ett säkert sätt. Det kommer också att gå att beställa ett elektriskt kassettsystem som håller bagaget på plats. Volymen i lastutrymmet varierar mellan 400 och 1446 liter beroende på hur baksätet används.

Samma motorer

Exteriört så kommer bilarna att förses med rails och cross bars vilket gör det lätt att montera skidhållare, takboxar mm. Bakluckan är av tvådelad typ (liknande det som Range Rover har), det innebär att den övre glasdelen kan öppnas för att lasta in mindre föremål.

Ett automatiskt nivåreglerande system för bakaxeln kan beställas till bilen. Detta system behåller karossen på oförändrad nivå, vilket innebär att bilens vägegenskaper inte blir en kompromiss så fort lastutrymmet utnyttjas.
Motorerna blir desamma som i sedanen, d v s 1,8 l K-motor eller 2,0/2,5 KV6-motor. Bilen kommer också att finnas med en 2,0 Diesel av common rail typ från BMW. Samtliga modeller kommer att erbjudas med manuell eller automatväxellåda.

Tre utrustningsnivåer

Tre olika nivåer på klädsel och utrustning kommer att erbjudas. Dels blir det en "Classic" som grundnivå, en mellannivå som kommer att kallas "Club" och slutligen "Connoisseur". Bilen kommer att erbjudas i 5 interiöra och 12 exteriöra färger.
Prestanda och bränsleförbrukning kommer att vara snarlika sedanens, möjligen med undantag för en någon liten ökning av bränsleförbrukningen. Längden blir 4792 mm, vilket är 45 mm längre än sedanen, medan bredden är oförändrad.

Storsäljare?

Det är alltför tidigt att prissätta bilen, men det är troligt att herrgårdsvagnen kommer att kosta 10-15 tusen kronor mer än sedanen. Lastkapacitet och -volym är något lägre än konkurrenterna Opel Omega (1800 liter), Volvo V70 (1640 liter) och Saab 9-5 (1500 liter), men priset i kombination med generös grundutrustning och en snygg design borde göra den attraktiv.
MG-Rover räknar med att 35% av den totala produktionsvolymen för 75:an kommer att utgöras av herrgårdsvagnar. Andrahandsvärdet på 75:an har hittills varit högt, troligen p g a hög efterfrågan och en hög kvalitetsnivå, så troligen kommer herrgårdsvagnen att bli en populär tjänstebil eftersom den är ekonomisk, flexibel, komfortabel och har en snygg design.

För Roverbladet av
Paul Adkin
Håkan Andersen


Bild: Carl-Gustaf Olsson
Bild: Carl-Gustaf Olsson

Den nya 75 Tourer finns nu ute på gatorna i Malmö!





Medlemsinloggning

Senaste uppdatering

Uppdaterat 2024-11-08

Mälardalsmöte November 2024

Läs mer

Roverklubbens maskot, Rover

Roverklubbens maskot,  Rover

(medlemsavgiften är betald)

Kuriosa

Kuriosa

Den israeliske konstnären Ron Arrard stöpte om P6-stolen till modern konst. Paul Vissers har gjort ett bord av en Rover V8-motor.

Rover i Rover

Rover i Rover

Visste du att

Genomsnittsåldern i General Motors styrelse är lägre än genomsnittsåldern i Rolling Stones.

Har du bilder från Rover-träffar?
Saknar du bild på din Rover i "Galleri/Medlemmars bilar"?
Har du tips på Rover-träffar?

Skicka dina bilder/tips till Webmaster

Citat

Det är den som går vilse som finner de nya vägarna.

Dagen i historia

Idag - Måndagen den 9 December 2024
Anna

1594 - Gustav II Adolf, kung av Sverige 1611-1632, föds.
Källa: Wikipedia