Rule Britannia


Några av entusiasterna bakom Arvika Fordonsmuséum ansåg att det var dags att ordna en träff för endast brittiska fordon. Med sin Anglofila läggning kände de, att den stora mängden USA-bilar gör att bilar från andra länder kommer i skymundan. Premiären för träffen lockade 41 bilar och 9 motorcyklar från 1928 till nutid. Naturligtvis kom majoriteten av fordonen från västra Värmland, men även bilar från andra delar av Värmland dök upp, liksom en stark kontingent Norrmän och icke att förglömma en Dalslänning.



Undertecknad fick representera Roverklubben men fick god draghjälp av en ovanlig Land Rover Diesel från 1958, tillverkad i Birmingham, som totalrenoverats av nuvarande ägaren.

Bland bilarna märktes inte mindre än åtta Triumph, två R-R, en Bentley, fyra Jaguarer mm.



Pampigaste besökaren var en R-R Phantom I med kaross från Brewster, alltså egentligen en USA-byggd bil! Den norske ägaren hade trotsat regnskurarna och kört från Årjäng för att delta och detta med en bil han ägt bara i ett halvår. Några trevliga och i Sverige sällsynta Ford Thames, alltså nyttofordon, kom från Norge.



Speciellt märker vi Anders Rohms fina och ovanliga Morris Cowley från 1957. En billighets-variant av Oxford där man sparade pengar genom att inte installera fläkt till värmepaketet.



När en regnskur kom kunde man smita in i museet och titta på utställningarna. Här är ett par bilder av Marmon V-16. Hur stor den faktiskt är kan inte återges på bild, men ett utlagt spelkort på motorn ger en liten aning. Men vad svamlar jag om, Marmon var ju amerikansk!





Vi vänder blicken och ser då en Gordon Keeble, som det lär ha sålts två nya exemplar av i Sverige. Än i dag en vacker och välproportionerad bil! En annan raritet är en tidig Jensen Interceptor, som byggdes på modifierat chassi från Austin A70 med jättelik sexa från Austin A135. Den ser bättre ut i verkligheten än på bild, där den ger ett lite klumpigt intryck.



En annan raritet är en tidig Jensen Interceptor, som byggdes på modifierat chassi från Austin A70 med jättelik sexa från Austin A135. Den ser bättre ut i verkligheten än på bild, där den ger ett lite klumpigt intryck.







Muséet ligger i Thermiaverkens gamla lokaler där man sedan 1923 tillverkat pannor, spisar och varmvattenberedere. Därför kan det passa med en avslutande bild av en tryckkokare, här dock monterad i en ångbil i form av en Stanley Steamer.





Och sist en bild tagen på vägen hem. Inte ofta man får ligga bakom gammelbilar med sin egen gamla bil!


Fler bilder

Escort för bana Ford Thames pick-up Ford Thames Trader Lotus Elan med praktiskt regnskydd Nej! inte här tack RR Phantom TR6 skymmer E-type Transit och Thamessåp Triumph 2000 Triumph 2000 motorrum Triumph på rad Triumph TR4 med Quick-top

Text & bilder: Johan Lovén

Tillbaka till tidigare träffar

Medlemsinloggning

Senaste uppdatering

Uppdaterat 2024-02-27

Styrelsemöte 24 februari 2024

Protokollet finns på medlemssidorna.

Läs mer

Roverklubbens maskot, Rover

Roverklubbens maskot,  Rover

(medlemsavgiften är betald)

Kuriosa

Kuriosa

Den israeliske konstnären Ron Arrard stöpte om P6-stolen till modern konst. Paul Vissers har gjort ett bord av en Rover V8-motor.

Rover i Rover

Rover i Rover

Visste du att

Den 26 juni 1952 satte Spencer King hastighetsrekord för personbilar både på stående kilometern och stående milesen på över 241 km/tim med den gasturbindrivna bilen JET 1.

Har du bilder från Rover-träffar?
Saknar du bild på din Rover i "Galleri/Medlemmars bilar"?
Har du tips på Rover-träffar?

Skicka dina bilder/tips till Webmaster

Citat

Ett glatt hjärta gör ett milt ansikte.

Svenskt ordspråk

Dagen i historia

Idag - Fredagen den 29 Mars 2024
Jonas Jens

1973 - Johan Pettersson, svensk handbollsspelare, föds.
Källa: Wikipedia