Rover P6

<I>Denna fina P6-bild har tagits av belgaren Paul Dene.</I>
Denna fina P6-bild har tagits av belgaren Paul Dene.

Fler bilder och sidor om Rover P6

Historia:
Serien introducerades 1963 och den sista bilen såldes 1977
Den tillverkades i fem olika motormodeller, Rover 2000SC, Rover 2000TC, Rover 2200SC, Rover 2200TC och Rover 3500, och fick en utvändig ansiktslyftning 1971.
1964 utsågs Rover 2000 till Årets Bil i Europa för den unika säkerhetskarossen.
Totalt tillverkades och såldes minst 248.959 bilar med fyrcylindrig motor, och minst 80.107 bilar med V8-motor.
1968 var priset för en Rover 2000 22.700 kr på gatan i Sverige. En Volvo kostade då 20.000 kronor så skillnaden var inte stor.



En speciell P6:a byggdes i slutet av produktionstiden, VIP. Det var i grunden en 3500 efter engelska specifikationer men utrustad med all tänkbar extrautrustning, som exepmpelvis reservhjul på bagageluckan, luftkonditionering, bakre säkerhetsbälten, radio och servostyrning.


Dessa bilar fanns i två färger: Brasilia Brown (30 bilar) och Platinum Silver (47 bilar, dessa var de enda P6-orna som målades med metallik-lack) - färger som senare kom till SD1:an. Dessa P6 VIP målades i den fabrik som byggts speciellt för SD1:an och P6 VIP användes som testobjekt.
Bilarna hade de vanliga P6-sätena men nu med velourklädsel av en typ som senare kom i SD1:an. Övrig inredning var så gott som standard P6.
Bilarna såldes via de vanliga återförsäljarna och hade en strykande åtgång. Trots all extrautrustning var det "normala" priser på bilarna, och ryktet säger att relativt få bilar nådde ut till allmänheten. De köptes av återförsäljarna själva!
2 VIP-bilar byggdes i juni 1975, 25 byggdes i februari/mars 1976 och 50 under april/maj 1976. (Enligt James Taylors bok.)

Här finns produktionsstatistik för P6-modellerna.

Några P6 tillbehör

<I>P6 takräcke</I>
P6 takräcke

<I>Modernt takräcke</I>
Modernt takräcke

<I>P6 reservhjul</I>
P6 reservhjul

<I>En välbehållen 3500 på en Londongata i november 1996.</I>
En välbehållen 3500 på en Londongata i november 1996.

Specifikationer alla modeller:

Hjulbas: 2.63 m
Spårvidd, fram: 1.35 m
Spårvidd, bak: 1.33 m
Total längd: 4.57 m
Total bredd: 1.68 m
Total höjd: 1.38 m
Mark frigång: 0.17 m
Max bagagerumskapacitet: 0.46 m/3
Vänddiameter: 9.6 m
Bensintank, 2000: 55 liter
Bensintank, 3500: 68 liter
Vikt, 2000SC: 1.237 kg
Vikt, 2000TC: 1.247 kg
Vikt, 3500: 1.298 kg

Specifikationer 2000SC motorn:
4 cylindrar, diameter: 85.7 mm, slaglängd: 85.7 mm, volym: 1978 c.c, kompression: 9:1, HK (DIN): 91 vid 5.200 varv/min, vridmoment (DIN): 15.4 Mkg vid 2.750 varv/min. Enkel S.U. förgasare.

Specifikationer 2000TC motorn:
4 cylindrar, diameter: 85.7 mm, slaglängd: 85.7 mm, volym: 1978 c.c, kompression: 10:1, HK (DIN): 113.5 vid 5.500 varv/min, vridmoment (DIN): 17.4 Mkg vid 3.500 varv/min. Dubbla S.U. HS8 förgasare.

Specifikationer 3500 V8 motorn:
8 cylindrar, diameter: 88.9 mm, slaglängd: 71.12 mm, volym: 3.528 c.c, kompression: 10.5:1, HK (DIN): 146 vid 5.000 varv/min, vridmoment (DIN): 27.8 Mkg vid 2.500 varv/min. Dubbla S.U. förgasare.

Tillbaka till början

Fler bilder och sidor om Rover P6

Medlemsinloggning

Senaste uppdatering

Uppdaterat 2017-06-11

Mälardalsträff i junisol - och juniregn på Dinners Enköping

Läs mer

Roverklubbens maskot, Rover

Roverklubbens maskot,  Rover

(medlemsavgiften är betald)

Kuriosa

Kuriosa

Den brittiske konstnären Ron Arrard stöpte om P6-stolen till modern konst. Paul Vissers har gjort ett bord av en Rover V8-motor.

Visste du att

Under kriget, från 1940 till 1945, förekom ingen civil produktion hos Rover.

Har du bilder från Rover-träffar?
Saknar du bild på din Rover i "Galleri/Medlemmars bilar"?
Har du tips på Rover-träffar?

Skicka dina bilder/tips till Webmaster

Citat

Nu kommer Bodvinow i störtloppsställning ned mot Oxberg ivrigt stakandes...

Detta borde varit en syn som fler än radiosportens utsände skulle fått se...

Dagen i historia

Idag - Tisdagen den 27 Juni 2017
Selma Fingal

1550 - Karl IX av Frankrike föds.
Källa: Wikipedia