Rover 14

<I>Denna bild av en Rover Speed 14 från 1936 togs av Martin Hooper i British Motor Heritage Trust Museum i Gaydon, Warwickshire i England. </I>
Denna bild av en Rover Speed 14 från 1936 togs av Martin Hooper i British Motor Heritage Trust Museum i Gaydon, Warwickshire i England.

Historia:
1932 bestämde Rovers bank att dess utsedde kamrer Howe Graham skulle få ett avgörande inflytande över Rovers ekonomi. Spencer Wilkes utnämndes till verkställande direktör och Howe Graham till ekonomichef.
En ny strategi lades fast: Rover skulle dels tillverka långa serier av små billiga bilar, men också korta serier av exklusiva och dyra bilar. Komforten skulle vara mycket hög, liksom kvaliteten och tillverkningen skulle dessutom göras så rationell som möjligt. Många delar skulle vara gemensamma för flera olika modeller.
Från 1933 fanns en helt ny serie bilar tillverkade under bröderna Wilkes överinseende: 10hk, 12hk, 14hk och Speed 14. Med denna modellserie inleddes en ny storhetstid för Rover.


<I>Denna Rover 14 är av årsmodell 1934 och finns i Australien. </I>
Denna Rover 14 är av årsmodell 1934 och finns i Australien.

<I>Instrumentpanelen </I>
Instrumentpanelen



<I>Motorn och motorrummet </I>
Motorn och motorrummet


Denna Rover 14 är från 1933. Karossen byggdes av Richards, en karossbyggare i Adelaide i South Australia. Bilen har fortfarande de gamla nummerplåtarna från South Australia. Bilen finns nu i Queensland för restaurering och är nästan klar för registrering.
Bilderna har vänligen ställts till vårt förfogande av "Jim".





På denna motor från 1933 sitter grenröret på motsatt sida jämfört med på motorerna från 1934 och 1935.

Rover Speed 14 Streamline 1934 eller 1935


1935 köpte Gordon Callow denna Rover Speed 14 Streamline. Han bodde då i Essex, ENgland. Bilden var sannolikt inkallad under kriget.
Dessa bilder togs runt 1940när han tog sin flickvän Norma och hennes mamma på en utflykt med bilen, och man kan av bilderna tydligt se att Norma var det främsta målet av hans intresse vid denna tiden.
Bilen i sig har mycket fina linjer och en aluminiumkaross.
Det är Norma och Gordons systerson Tony Clarke som sänt oss bilderna. Tony beklagar djupt att bilen inte finns kvar i familjens ägo eftersom han gillar gamla bilar och har en äldre MG och tre gamla brittiska motorcycklar.

Gordon Callow dog 95 år gammal i february 2007. Norma lever fortfarande och är 85 år gammal.



Visst kan man se bilens front i bakgrunden, men det är ingen tvekan om att det är flickvännen Norma som främst intresserade Gordon vid denna tiden. Ett intresse som man för övrigt kan ha en viss förståelse för!

Rover 14


Denna Rover 14 Sport Saloon är från 1936. Den finns i USA och är i mycket gott skick.

Bilens ägare, Russ Bees från Iowa i USA, skriver själv om bilen här..

Rover 14 från 1939

Denna Rover 14 från 1939 tillhörde Barry Lafbery under mitten av 1960-talet. Den majestätiska fronten.

Rover 14 i Frankrike

<I>Bilden togs i samband med att Michel Bohomme köpte bilen i Nederländerna.</I>
Bilden togs i samband med att Michel Bohomme köpte bilen i Nederländerna.

Denna Rover 14 Drop Head Coupe från 1936 tillhör Michel Bonhomme i Frankrike.
Michel skriver själv om bilen:
You may remember (did I tell you ?) that the car feeled very weak when I first tried it on the slope behind the country house.
Well, there were some reasons : timing was out, and brakes "freezed" in mud, rust and old dried grease (the Luvax system is no longer on the car, and I don't have one for replacement).

A (proper ?) refurbishement of the car was then endeavoured, began in the summer of 2000, "developped" last winter, and eventually lasted during all spring and until late in summer.
The frame was cleaned and repainted (without removing the bodywork itself), electrical system was thoroughly rewired, dash board and instruments cleaned, panel removed, fixed and repainted, brakes dismantled and rebuild, as well as the front screen.
Radiator also was replaced, inlet manifold repaired (missing part on the upper side), carburettor dismantled, cleaned, some gaskets replaced.
The engine was opened, cleaned, a little service given to the valves, surfacing of the cylinder head, and cleaning oil pump, water pump, sump, repairing the oil filter which was more like a series of holes, etc, completed the job.
Furthermore, distribution timing was properly "redefined", which definitely helps a car for running, you will agree.

My friend Didier Moigneu (on the picture), who must be born with the hands in a car, was of a tremendous help in all this.

At the end the work was topped (the cherry on the cake) with repainting the engine bay and engine itself. Looks much more shining this way!
But in no way this helped the engine starting, until we discovered a connection on the coil was not that tight (try it, it's a good way to wonder why a car does not start!).
The car is now back on the road, and has run about 200 miles, her first for a long time, I believe.

After the first kms with sparking plugs, the overall power seemed to be so low that I was about to enlist in a snails race.
It appeared that those plugs were of one of the thousand wrong type for this engine, and a proper replacement following Mike Couldry's precious advise gave much better output.

Now the car is running, has participated in her first rally, and is very pleasant to drive.

Still many things to do:
- try to understand why the dynamo looks so lazy at charging he battery,
- find other cables for the sparking plugs, to have the engine run on its six legs, every time,
- probably refurbish the steering box one day in the future,
- also the clutch, which feels a little sick,
- and possibly fixing the carburettor, as the car runs quite rich.

But it's definitely a fine car.

Regards Michel Bonhomme

Som rallybil Med en kompis

Rover 14 i Belgien

Denna Rover 14 Streamline Saloon från 1935 finns i Belgien. Modellen är sällsynt. Bara två lär finnas kvar.
Denna Rover 14 Streamline Saloon från 1935 finns i Belgien. Modellen är sällsynt. Bara två lär finnas kvar.

Rover 14 Drophead


Dessa bilder togs av Paul Dene i belgien 1993.



Medlemsinloggning

Senaste uppdatering

Uppdaterat 2017-09-21

Årsmöte 2017

Läs mer

Roverklubbens maskot, Rover

Roverklubbens maskot,  Rover

(medlemsavgiften är betald)

Kuriosa

Kuriosa

Den israeliske konstnären Ron Arrard stöpte om P6-stolen till modern konst. Paul Vissers har gjort ett bord av en Rover V8-motor.

Visste du att

År 2000 är Rover/MG den största oberoende tillverkaren i England.

Har du bilder från Rover-träffar?
Saknar du bild på din Rover i "Galleri/Medlemmars bilar"?
Har du tips på Rover-träffar?

Skicka dina bilder/tips till Webmaster

Citat

Det är ett löfte att det är en målsättning som vi lovar att vi har som mål att arbeta för.

Ingela Thalen (s)

Dagen i historia

Idag - Söndagen den 22 Oktober 2017
Marika Marita

1811 - Den ungerske tonsättaren Franz Liszt föds.
Källa: Wikipedia