Designchefens favorit!

<I>Peter Stevens första "tjänste-75a" </I>
© Bilderna på bilen har tagits av Paul Adkin
Peter Stevens första "tjänste-75a"
© Bilderna på bilen har tagits av Paul Adkin

Roverklubbens Paul Adkin som bor och numera även arbetar i hemlandet England, var vintern 2001/2002 på jakt efter en begagnad Rover 75 med dieselmotor. Det blev en Rover 75 2.5 litre Connoiseur.
Paul visste att bilen hade varit tjänstebil tidigare, men han fick inte reda på vem som haft den, eller vilket företag den tillhört. När Paul gick igenom bilen upptäckte han spår av lera i bagagerummet. Just sådan lera som används när man gör de första modellerna av nya bilar. Via sina kontakter på MG Rover fick Paul till slut klart att bilen körts av MG Rovers designchef Peter Stevens. Peter själv bekräftade detta, och sa dessutom att just denna 75a var klart trevligare än den nya tjänstebil han fått!


<I>© Bilden på Peter Stevens: Hans Christiansen</I>
© Bilden på Peter Stevens: Hans Christiansen

Våren 2003 började MG Rover Sverige ge ut en tidning, britMAG, som distribueras till kunder och vänner av brittisk bilelegans.
Här fanns en artikel om MG Rovers designchef Peter Stevens, som författaren Anders Tunberg, fotografen Hans Christiansen och MG Rover Sverige, välvilligt låter oss publicera här på Roverklubbens hemsida.

Bilen i klassiskt vacker engelsk omgivning England när det är som bäst! Paul Adkin visar upp sin bil Paul visar interiören

Formgivare med smak för det farliga

Man behöver inte vara synsk för att snabbt begripa vad Peter Stevens är.
Varje del av hans smakfulla klädsel är svart, inklusive den lågkragade turtlenecken som inte tillåter bärande av slips. Där, just där, kan man emellertid sluta pressa sina fördomar mot fördomarnas lackmuspapper. För Peter Stevens är betydligt mer än formgivare, designer. Han är för all del ansvarig för MG Rover Groups produktdesign, men också direktör för MG Sport & Racing XPower. Vilket innebär ett avgörande inflytande över företagets sportprogram (både racing och rally), utvecklingen av trimdelar och feta tillbehör samt - inte minst - utvecklingen och tillverkningen av supersportbilen XPower SV.
Det är inte ofta formgivare ges inflytande över annat än utseende, former och färger. Traditionellt ses de av biltillverkarnas bönräknare som oförståndiga med tid och pengar, konstnärer utan förankring i verkligheten om de inte styrs med järnhand av horder av controllers.

Detta gäller alltså inte Peter Stevens. Men så kan han också peka tillbaka på en meritlista lång som armen. Utexaminerad i den första kullen fordonsdesigners från anrika brittiska Royal College of Art, anstalten som producerat fler toppdesigners än någon bryr sig om att hålla räkning på.

Fyra år i volymbilssvängen följdes av tio tolv år som frilans och lärare vid Royal College of Art. Därefter ropade Lotus Cars in Stevens, som har Lotus Excel på sitt rena samvete tillsammans med Esprit och framhjulsdrivna Lotus Elan. Den senare hade motor från japanska Isuzu, vilket ledde till att Peter Stevens fick konsulta kring konceptbilar även åt dem. Efter en släng i trakterna av turboladdade Jaguar XJR landade Stevens på jobbet som designer för McLaren F1 - en fortfarande efter tio år oöverträffad supersportbil - för att därefter ta frilansarbete åt Lamborghini och för Subarus WRC-rallybilar.

"Jag hade redan sett nya MG Rover Group växa fram och var lite nyfiken på företaget när jag blev kontaktad av det," säger Peter Stevens.
"När Nick Stevenson, som är vice VD i ägarbolaget Phoenix Venture Holdings Ltd, kontaktade mig lyssnade jag alltså noga. Och sade "det där låter farligt, räkna med att jag ställer upp".
"Det där sluga svaret har jag knyckt från en filmdialog, och det passade väldigt bra just då. Det var precis så jag kände det."
Så nu återfinns alltså Peter Stevens i MG Rovers främsta led mot nya spännande bilar, och på formgivares vanliga vis får han hålla sig i bordskanten för att inte bubbla över om allt roligt han har på gång.

Omkring sig har han ett gäng unga, kontroversiella designers.
"Jag letade särskilt efter killar och tjejer med rätt utbildning, fast utan jobb. Inte för att de är dåliga, utan för att de är för udda för andra uppdragsgivare."
"Designavdelningen vid MG Rover är en ganska vild samling människor som älskar design - och som står ut med den autokratiska demokrati som jag försöker bedriva. Alla får jobba precis som de vill. Men det är jag som tar besluten. Och ansvaret.
"Detta fungerar. Ingen enda har slutat hos oss på tre år. Däremot har vi arbetat oss fram till egna definitioner av vad MG och Rover skall stå för, designmässigt."
MG står för kul bilar, sportiga vagnar som signalerar framgång och en annorlunda inställning till det mesta.
Rover får en yngre framtoning. Det har nämligen visat sig att begagnade Rover är mycket efterfrågade bland yngre bilköpare. Märket är i praktiken "yngre" än många tror.
"Det skall vi ta vara på," säger Peter Stevens. "Och självklart skall vi låta MG:s sportighet få spilla över lite på Rover också. Vi lockas oerhört av sportbilar. Men framför allt skall Rover vara och upplevas som multifunktionella bilar."

Ett uttryck för denna inställning är konceptbilen Rover TCV (Tourer Concept Vehicle).

MG Rover är ett ungt bilföretag, bildat efter en lång och komplicerad process som under andra hälften av 1900-talet oroade hela den brittiska bilindustrin. Dagens organisation är kompakt, med korta beslutsvägar och en produktionsanläggning i världsklass.
Därför går det också fort att komma till skott. "MG Z-bilarna tog vi fram på mindre än ett år, med Rover som bas," säger Peter Stevens. Och passar samtidigt på att fnysa belevat åt det eviga snacket om plattformar hit och dit. "Plattformar är något man fäster allt viktigt vid," säger Peter. "Därför blir bilar på samma plattform precis så olika som konstruktörerna och formgivarna faktiskt vill."

På samma lätt avståndstagande sätt glider han gärna förbi resonemanget om "premiumbilar", som surrar överallt numera.
"Premium betyder för det mesta 'överprissatt'".
Han dyker hellre in i ämnet "Rovers nya mindre-än-småbil".
"Vi började fundera över Tata-bilen i mars förra året. Då fanns inga beslut fattade om den skulle bli en Rover eller ej. Men vi formgivare, chassiexperter och kvalitetsspecialister började arbeta med den ändå. Vi köpte några bilar, talade med våra motsvarigheter på Tata och började få Rover-stil på bilen efter något halvår. Då var det skönt att MG Rover och Tata Engineering faktiskt kom överens om samarbetet. Annars hade allt jobb varit förgäves."

Den unga, udda designavdelningen på MG Rover jobbar gärna mer än konventionella nio-till-fem, men vill som alla andra se resultat av sitt arbete.

Nya MG XPower SV är ett annat exempel på den entusiasm kring prestanda och design som Peter Stevens fört med sig in i MG Rover.
"Vi har utvecklat den ur konceptbilen X80 under fyra år. Nu kan den sättas i produktion, och den är gjord för att folk ska kunna tävla med den. Precis som man alltid gjort med sportbilarna från MG."

Peter Stevens har svårt att hålla sig ifrån MG-bilarna i sin framställning. Rover då?
"Tja, Rover sköter sig inte självt," erkänner Peter eftertänksamt. "Men Rover 75 har en så bra design - som jag inte varit inblandad i - att den är omöjlig att ge en ansiktslyftning bara för att den varit med några år. 75:ans form är så konsekvent och enhetlig att den är svår att bara datera upp.
"Det vi siktar på i framtiden är att behålla det bästa hos Rover och plussa på med ökad funktionalitet och ett högre teknikinnehåll. Rovers varumärke skall stå för "påtagligt mer valuta för pengarna och lite oväntad lyx."
"Och glöm inte att Rover var tvåa i 24-timmars på Le Mans med en turbinbil 1963! Det finns mycket i Rovers traditionsrika ryggsäck."

© Anders Tunberg

Medlemsinloggning

Senaste uppdatering

Uppdaterat 2018-06-06

Mälardalsträffen på Salnecke Slott den 6 juni 2018

Läs mer

Roverklubbens maskot, Rover

Roverklubbens maskot,  Rover

(medlemsavgiften är betald)

Kuriosa

Kuriosa

Den israeliske konstnären Ron Arrard stöpte om P6-stolen till modern konst. Paul Vissers har gjort ett bord av en Rover V8-motor.

Visste du att

Den första riktigt framgångsrika bilen, Rover Twelve var konstruerad av Owen Clegg från Wolseley.

Har du bilder från Rover-träffar?
Saknar du bild på din Rover i "Galleri/Medlemmars bilar"?
Har du tips på Rover-träffar?

Skicka dina bilder/tips till Webmaster

Citat

Vi lever en sekund i taget och sekunden är just nu.

Eyvind Johnson

Dagen i historia

Idag - Tisdagen den 19 Juni 2018
Germund Görel

1938 - Sverige förlorar bronsmatchen i fotbolls-VM mot Brasilien med 4-2.
Källa: Wikipedia