Marcus Chu's Leyland P76

<I>En bild på Marcus Chu's Leyland P76, 
under en typisk australisk "road chuckle". 
I själva verket testar Marcus här en nyrenoverad differential!</I>
En bild på Marcus Chu's Leyland P76,
under en typisk australisk "road chuckle".
I själva verket testar Marcus här en nyrenoverad differential!

Marcus Chu i Australien har sammanlagt sex Leyland P76. Fyra med V8 motor och två sexcylindriga. Två av bilarna är Targa Florio-modellen och fyra är "vanliga" P76-or.
Här är med hans egna ord, berättelsen om hur han byggt om en av V8-motorerna:



Jag har gjort en hel del med motorn i min P76. De gamla cylinderfoderna pressades ut och blocket borrades upp i tre steg, därefter pressades nya cylinderfoder i stål in och dessa borrades två gånger för en diameter på 3,685 (från 3,5) vilket ger en cylindervolym på 4,9L. Sammanlagt utsattes blocket för totalt 40 borrningsmoment !!
Jag använder Holden 6 cyl. (186 kubiktum +40(3 Liter)) flattoppade kolvar med kromade toppringar, Range Rover 3,9L topplockspackningar i metall, Holden XU1 ventiler i rostfritt stål(större ventiler, men med original ventilsäte urfräst så att ventilen tätar längre upp och ut på sätet). Detta kompenserar också för att ventilen är något längre!


Rover dubbel kamkedja, förstorad oljekanal från oljepumpen in i blocket (ca ½ tror jag). Hela baletten är balanserad och jag använder en förstärkt Valiant tryckplatta , Leyland 6 cyl. Svänghjul (som ser ut som en frisbee jämfört med original men inte verkar benäget för tjuvstopp) vilket passar direkt. Rover 4-ports (typ Holley fyrkantport) insugningsrör från Nya Zeeland. Detta tror jag är den största enskilda förbättringen man kan göra.
Om man tittar ner på motorn med förgasaren borttagen kan man se ventilerna!! Det finns nu också ett annat 4-ports insugningsrör tillgängligt i Australien som inte kräver mellanläggsplattor mot topparna eftersom P76 har ett bredare V än Rover . Detta har också ett integrerat termostathus istället för det separata på insugningsröret från NZ vilket behöver två kortat slangbitar.
Jag har modifierat ett austalientillverkat Valiant V8 Lucas elektroniskt tändsystem för min bil eftersom jag har upptäckt att övre delen av fördelaren från Leyland och den från Valiant V8 är identiska.(dvs. flytta över övre halvan från Valiantfördelaren till Leylandfördelaren och koppla in) Endast icke-ELB (ELectronic Breaker ?, övers. anm.) och Lucas Valiant V8 fördelare passar. Jag anväder en Holley 600 CFM vakuumstyrd 2-portsförgasare och ett par bra extraktorgrenrör.



Jag har personligen kört stående kvartsmilen på 14,78 sekunder..Men detta i en bil vägande 1256 kg som skulle klara runt 14 sekunder blankt med en erfaren förare. Det var mitt första (och enda) race på en riktig drag strip !!! dessutom med ett par gamla utslitna bakdäck.
Jag beräknar att jag lagt ner cirka 3500$ (AUS$) på motorn. Men jag har inte förlorat ett Street-Race än ..Visst, det finns några småbilar med stor V8 och låg utväxling som skulle slå mig, men min kombination av den här motorn med en 4-växlad manuell låda och 2.92 differential med diffbroms drar inte mer än 24 MPG (1,18 L/mil) på landsväg (Den drar mycket mer i stan dock!).
Den verkstadskille som hjälpt Marcus med motorombyggnaden uppskattar att motorn nu ger mellan 300 och 310 hk. Den går nu mycket tillförlitligt och har en extremt rak vridmomentskurva. Den drar starkt hela vägen från 1500 varv till 6000 varv


Motorpackningar kom från Leylandklubben och några knepiga delar att hitta som bakre sidotätningar till ramlager och bakre vevaxelpackboxen.Det finns ett ställe i Brisbane som heter M&R Automotive som har dessa.de vanligare bitarna finns i reservdelsbutiker.
Jag valde att lägga 3500$ på motorn och bara 1500$ på karossen. Men det är som jag vill ha det.
Jag vet allt för många bilar som ser ut som en dröm men inte har något att komma med.

Marcus Chu



Några av de Leyland P76:or som Marcus Chu äger. Han har sammanlagt sex stycken!

Medlemsinloggning

Senaste uppdatering

Uppdaterat 2018-06-06

Mälardalsträffen på Salnecke Slott den 6 juni 2018

Läs mer

Roverklubbens maskot, Rover

Roverklubbens maskot,  Rover

(medlemsavgiften är betald)

Kuriosa

Kuriosa

Den israeliske konstnären Ron Arrard stöpte om P6-stolen till modern konst. Paul Vissers har gjort ett bord av en Rover V8-motor.

Visste du att

Rover-bilar byggdes i fabriken i Solihull fram till 1981.

Har du bilder från Rover-träffar?
Saknar du bild på din Rover i "Galleri/Medlemmars bilar"?
Har du tips på Rover-träffar?

Skicka dina bilder/tips till Webmaster

Citat

Kom igen nu grabbar! Nu börjar vi om från cash!

Ingen kan peppa en spelare som Rolf Zetterlund!

Dagen i historia

Idag - Fredagen den 22 Juni 2018
Paulina Paula

1969 - Skådespelerskan och sångerskan Judy Garland avlider.
Källa: Wikipedia