Jabbeke jubiléet 2002


För femtio års sedan slog Rover världsrekord för personbilar. Men bilen som kördes hade ingen vanlig kolvmotor, utan en gasturbin. Därför kallades bilen JET 1 och den kördes av Spen King. Hastigheten var över 240 km/h, vilket skrevs in i alla rekordböcker.
Femtio år senare tyckte en Rover-entusiast att det vore lämpligt att fira ett silver-jublieum för JET 1. Sagt och gjort, så George Hamill beslöt att bygga en replica av JET 1, som han ansåg vara en milstolpe i bilhistorien. Han bjöd in andra Roverägare att delta i en återträff vid rekordplatsen vid Jabbeke, samma vecka femtio år senare.
Först togs hundratals bilder på originalbilen JET 1 som står i Science Museum i London. En Rover P4 modifierades, taket kapades bort, bakdörrarna ersattes med nya formade plåtar, vindrutan togs bort och en låg elegant kaross av originalutseende växte fram. George och hans vän Richard gjorde arbetet själva på replican. Som för alla är tiden begränsad, så nattarbete var inte helt ovanligt för dessa två biltokar.
Jabbeke Jet Tour lyckades få ihop rätt många Roverekipage tll helgen i Belgien. Två från Sverige, Arbrinks gröna P6 och Arnholms moderna 75. Två från Frankrike och ett helt gäng från Rovers moderland. P4or från 50-talet, P6or från 60-70 talet, SD1 fån 80-talet och en Alfa-Romeo, italiensk design bland våra Rover. Dock ej att glömma George's P4 Pininfarina cabriolet 1952 och dess engelska kopia, en Mulliner från 1954. Dessutom fanns en svart Rover P6B stationsvagn, benämnd Estoura.
Samlingsplats var i De Haan, en semesterort vid Nordsjön och bilar kom från alla håll. Vi åkte gemensamt till Damme och tog fika eller öl, passagerarna kunde ju välja drinkar. Kaféet låg vid det lilla torget, som inte hade plats för bilarna, utan de var parkerade utanför staden. Senare incheckning vid hotellen och förberedelser för kvällens höjdpunkt, middagen.
Det hotellet som vi åt vid, såg ut som ett slott från baksidan, med egen trädgård och vattendamm. En fyrrätters middag väntade, först välkomstchampagne, lax och vitt vin som förrätt, stek med rödvin serverades som huvudrätt. Avslutning med jordgubbar med grädde, gjorde att man var mer än nöjd. Mycket bra att starta helgen med en gemensam middag, än att ha upptakten vid bilarna på gatan.

Hotel Lodewijk von Male Samling i baren Samling i baren George hälsar välkommen Vid  middagsbordet Ian Glass "showar" Vid  middagsbordet

Lördag för förberedelser

Lördagen hade fritt program. Några åkte in till centrala Brugge som är Europas kulturhuvudstad i år. Dagen var solig och ganska varm, från skandinaviskt utgångspunkt. Andra körde till slagfält från första världskriget, utanför Ypres. Vid krigskyrkogårdarna förstod man hur många liv som gått till spillo i Europa under det förra århundradet. In en liten stad var det dags för lunch, med stort torg och gott om utrymme, men gott om tid också. Servitören tog bara en order åt gången, serverade den innan det var dax för nästa. Smörgåslunch, (ibland hämtade servitören mer bröd fån bageriet, på andra sidan gatan), eller kaffe, glass tog oss minst två timmar. Men det var en fin dag, och ingen hade någon brådska.
Middagsresturang på kvällen var upp till var och en att välja, men några hade oturen att få vänta på huvudrätten alltför länge. En tidig kväll var att föredra, om man skulle vara alert för söndagens körning med JET 1. Den som ska vara weekendens höjdpunkt.

Sen middag  på puben Sen middag  på puben Georges  Kvack-öl Sista-minuten-fixar på Jetbilen Sista-minuten-fixar på Jetbilen Sista-minuten-fixar på Jetbilen Sista-minuten-fixar på Jetbilen

The Jetcar ready for the Jubilee-run in Jabbeke

Jetbilen Jetbilen Jetbilen Jetbilen Jetbilen Jetmotorn Detaljer på bilen Detaljer på bilen

Jet-jubiléet i Jabbeke

Frukost och utcheckning från hotellen innan vi körde till överfarten av motorvägen som JET 1 skulle passera under. Sedan vi gått upp på bron, vinkade vi ner till förvånade belgare i sina söndagsbilar. Varifrån skulle JET 1 komma, från väster eller öster? Då såg vi en grön öppen bil, alla kameror var NÄSTAN klara. Nästa gång förbi, blinkade George med helljuset för att salutera Jabbeke-körningen, femtio år tidigare. Andra bilar skapade fritt kring JET 1, så några bra bilder förväntas bli tagna.
Vid en bensinmack med café, togs fler bilder med JET 1, bilens ägare och byggare, bytte plats bakom ratten. När den tidstypiska hjälmen satt på sa någon: "you look like George Formby", och vi förstod alla att det var en historisk händelse vi upplevde den här dagen. Nu skulle alla 'torrköra' JET 1 bakom ratten, fler fotograferingar, det såg mer eller mindre ut som en utflykt för skolbarn. Män blir aldrig fullvuxna.
Efter fikat åkte vi för att möta upp några medlemmar från nya Belgiska Roverklubben vid slottet Wijnendale. En insides tur genom slottet följde, vilket är mest känt för ett antal historiska möten genom århundradena. I rummen fanns figurer påklädda med tidstypiska kläder vilket gav en föreställning om livet förr.
På bilparkeringen, blev för första gången luckan över 'baksätet' borttagen på JET 1 replican. En original Rover gasturbin var installerad och såg mycket verklig ut, den var ju äkta. Tänk bara på ljudet från den, när startmotorn körs och turbinen varvar upp. Detta var den mindre typen av gasturbin från Rover Turbine Ltd serietillverkning. En större variant användes vid rekordkörningen 1952 med effekt motsvarande 200 hk.
Replican av JET 1 hade riklig och riktig instumentpanel som inte saknade någon mätare. Den var ett mästerverk, liksom alla detaljer in- och utvändigt på denna mycket väl utförda replica. Under normala huven fram satt en Rover V8, och bilen hade körts på landsvägen från England till Belgien och senare hem igen. Inte så dåligt att vi andra med Rover fick köra i samma konvoj som JET 1 i tre dagar. Dagen till ära hade den nummerplåten JET 1.
Vi följde våra belgiska vänner till en gård där två P4 var uppställda för restuarering. Ett lokalt öl bjöds vi på, som avsmakades på gårdsplanen. Detta besök avslutades med en tur till ett café på landet, där alla bjöds på glass med jordgubbar och grädde. 'Leckert' sa en belgisk dam om glassen. Jag svarade att det är samma ord på svenska. På engelska är det 'delicous' och det är ett ord som kan summera denna utsökta helg.
Thanks George.
PS Under vår egen semester i England och Wales veckorna före Jabbeke och sedan hem förbi Classic Car Show i Margretetorp har vår P6a avverkat 6500 km. Men den är ju bara 25 år gammal, jämfört med andra Rover från 50-talet.

Körningen på Jabbekevägen Körningen på Jabbekevägen I ensamt majestät George under  "racet" Glada  åskådare Rovers  på rad Look who's 50!

Text av © Richard Arbrink och Gwenda Fullard
Foto av © familjen Arnholm

Medlemsinloggning

Senaste uppdatering

Uppdaterat 2018-09-13

Tjolöholm Classic Motor

Läs mer

Roverklubbens maskot, Rover

Roverklubbens maskot,  Rover

(medlemsavgiften är betald)

Kuriosa

Kuriosa

Den israeliske konstnären Ron Arrard stöpte om P6-stolen till modern konst. Paul Vissers har gjort ett bord av en Rover V8-motor.

Visste du att

Rover 2000 utsågs till Årets Bil i Europa 1964.

Har du bilder från Rover-träffar?
Saknar du bild på din Rover i "Galleri/Medlemmars bilar"?
Har du tips på Rover-träffar?

Skicka dina bilder/tips till Webmaster

Citat

En olycka kommer sällan ensam - den har alltid en liten lycka i släptåg.

Dagen i historia

Idag - Fredagen den 19 Oktober 2018
Tore Tor

1987 - Börsras i New York: Dow Jones faller med 22 %.
Källa: Wikipedia