Årsmöte 2017

I år var det Smålands tur att arrangera årsmöte med sedvanlig rallyrunda och god gemenskap.
Eftersom Jönköping ligger centralt till så samlades vi på Södra Vätterbygdens Folkhögsskola. Den har ett bra läge med god utsikt över Jönköping, Huskvarna och Vättern. Där var det stora utrymmen för årsmötet, matsal och boende.
Vädret var med oss hela helgen, nästan för bra!

Årsmötesförhandlingarna gick smidigt, det märks att styrelsen är enig och gör ett mycket bra arbete. Det hade sparats pengar på möten mm, och värvats nya medlemmar. Främst då Rover 75 ägare via bilregistret. Hoppas nu att de nya medlemmarna trivs och stannar i klubben. Så ekonomin i klubben fick ett bra lyft.

Middagsbuffé serverades med medelhavstema båda dagarna, smakade gott och var även lite spännande. Glassbomben på lördagskvällen var av det bättre slaget.

Det blev 21 bilar som rullade nedför backen ut på hemliga äventyr. Första målet blev besök på Slätten i Skillingaryd ett gammalt exercisområde, som fortfarande är i drift. Götaströms Fordonshistoriska Klubb hälsade oss välkomna med en egen parkering med enbart Rover bilar. ”Det blir inte bättre”.

Miliseum visade militärhistoria med frågor för rallydeltagarna. Det fanns även en veteranmarknad. Samt deras stora lastbilsrally med långt över hundra deltagare, som hade åkt en runda och kom i mål allt eftersom. Många fina lastbilar såg jag.

Lunchen åt vi på markan med gott om plats och god mat.

Tyvärr så blev det lite strul på hemresan. Roverbilar är ju snabba och dom första kom iväg snabbt vilket splittrade fältet. Men efter några förvecklingar fick vi samlat alla bilarna och vi kunde följa gamla Riksettan mot Moliden och till Nostalgimacken i Lovsjö. Vi ber om ursäkt för detta.

Där tog Mackinnehavare Stig Andersson emot och höll ett föredrag om mackkultur. Han har som en gammal bensinstationshandlare bensinen i blodet. Macken är hans stora intresse med många trevliga och roliga prylar.

Roverbilarna stod utefter gamla R1 det blev en imponerande rad.

Men Martina Nässlin med charmiga dottern Julias kaffeservering var nog så välkommet, det satt gott med fikat. Tack!

Jag och Julia lyssnade till, jag tror det var, Wera Lynn som sjöng i Per Hahns Rover (för övrigt värdig vinnare av People´s choice) Julia tyckte nog att jag var gammal men jag förklarade att musiken till och med var äldre än jag. Hon tittade storögt på mig, undrar vad hon tänkte!?

Väl tillbaka till Folkhögskolan så kunde alla koppla av en stund innan middag och prisutdelning började.

Efter middagen så kunde då äntligen prisutdelningen börja, det fanns gott om priser att välja bland.

Vinnare och första pris gick till Tomas Vemmenby i en Rover 820 Turbo.
Calle Ljustermo och Marie hade längsta färdsträcka.
Per Hahn vann people´s choice i sin fina Rover 1947. Dom fick varsin Roverkudde.

Vi tackar alla deltagare samt våra sponsorer:
Verktygsboden Lars Edwardsson, Auto Experten i Jönköping, Nordea i Vetlanda, Sparbanken i Eksjö, Swedish Match industrier,
Privata givare = klubbmedlemmar, Södra Vätterbygdens Folkhögsskola, Götaströms Fordonshistoriska klubb, Nostalgimacken i Moliden, Miliseum och markan i Skillingaryd. Utan Er vore det inget riktigt rally.
Varmt Tack

Text och foto: Mats Johansson, Christer Nässlin och Ingemar Johansson.

Uppdaterat 2024-02-27

Styrelsemöte 24 februari 2024

Protokollet finns på medlemssidorna.

1992 får Rover 220 Coupé turbomotor på 200 hk.

Ett glatt hjärta gör ett milt ansikte.

Svenskt ordspråk

Idag - Fredagen den 29 Mars 2024
Jonas Jens

1792 - Svenske kungen Gustav III avlider.