Årsmöte 2012

Efter en viss krissituation tidigare i veckan då 4 st Rovers inte räckte för att få ihop en fungerande bil fick jag till slut tillräcklig ordning på min Rover 75 för att våga köra den de drygt 40 milen från Göteborg till Sätra Brunn. Det kunde ha blivit en Citroen eller en BMW MC om det hade gått riktigt illa. Bilen hade inte rullat sedan i februari då termostaten gick sönder.

Nu gick den i stort sett perfekt förutom en trasig fönsterhiss och lite oljud så problematiken var mer att E20/E18 inte tillhör de direkt roliga vägarna i Sverige. Sista biten norr om Västerås, där jag sammanstrålande med Kent Klar i sin 220 Coupé var dock riktigt kul.

Sätra Brunn är en gammal kurort, grundlagd på 1700-talet och nu en konferens och spa-anläggning.

Väl framme fick jag förutom andra Rovers trevligt nog se ett antal SD1 och P5 parkerade på gräsmattan, något som saknats i Österlen året före. Västsverigekontingenten bestod förutom Kent och undertecknad även av Bert Rudal och Anders Albihn med respektive som alla tagit sig dit på egen hand.

De flesta bilar hade tydligen fungerat OK, även om en P5 hade något bromsmankemang som åtgärdades.

Årsmötet klarades som vanligt av på ganska kort tid, även om det för första gången någonsin inkommit en motion till mötet författad av Richard Arbrink,, gällande ersättning till MHRF-besiktningsmännen i klubben. Av intresse kan vara att nästa års möte skall ske i Småland, ev. på Öland.

Efter mötet vidtog socialt umgänge innan, under och efter middagen. Klubbshopen fanns på plats och även en tidigare ordförande hade lite bakluckeloppis i sin Vitesse.

Maten var bra och det fanns även tilltalande dryckesval att tillgå. Rallyt på lördagen skulle börja ganska tidigt varför de flesta inte nattsuddade.

Efter en bra frukost på lördagmorgonen drog sig deltagarna bort till startplatsen för rallyt, där Bengt och Richard m.fl. hade placerat sig.

Anders Albihn och jag kom överens om att åka ihop, något som varit givande bl.a. på höstrallyt i Våxtorp tidigare. Anders körde sin Streetwise med mig som Codriver. Anders har möjligen lite påbrå från Harald Blyfot då vi tillbringade ganska mycket tid under rallyt med att backa eller vända. Det lär nog inte ha påverkat resultatet i nämnvärd utsträckning.

Till rallyt hade förutom ytterligare några Rovers även en Riley Lynx av 30-talmodell anslutit. Denna fick tyvärr utgå senare p.g.a. en misstänkt bränd ventil.

Bland bilarna sågs också en 220D, alltså inte en Mercedes utan en Rover 200 med dieselmotor.

Bland de första inslagen i tävlingen var en fråga om Fläckebos kyrkas höjd över havet i fot, något som vållade en hel del huvudbry innan en alltför synlig skylt observerades där detta kunde läsas (i meter, vilket gav en del omräkningsbekymmer).
Vid Svanå bruk skulle huvudbyggnadens stil avgöras. Vi var helt överens om att det inte var funkis, men det visade sig att det rätta svaret var "karolinsk", något som vi inte svarat.

På roliga vägar kom vi till en kontroll med avståndsbedömning och sedan till Strömsholms slott med ännu en stilfråga.

Sedan var det dags att bedöma dimensionerna hos en P6kolv, där vi hade diametern rätt men vikten 300% för låg.

Ett gravfält gav utrymme för en fråga och sedan var det dags för Tidö slott med "kulkastning" och historiefrågor. Här bjöds på lunch och besök på leksaks och seriemuseet som var klart intressant. I Västerås kom en runstenskluris med mistelanstrykning samt en del "spring" på Valby friluftsmuseum. Efter detta var det Skultuna och sedan tillbaka till Sätra.

En välförkänt förfriskning kunde nu avnjutas innan middagen. Här dök också Thomas Astler upp med sin fina P5B Coupé, bl.a. för att MHRF-besiktiga en P6B.

Klubbmiddagen var lyckad med god mat.

Därefter var det dags för prisutdelning för rallyt där Anders och jag kom sjua på samma poäng som Kent K med Codriver men med nyare bil.

Jag fick också mottaga klubbens vandringspris för förtjänsfull insats med tillhörande diplom.

Under kvällen pågick sedan sedvanligt mingel, senare på puben som fanns i närheten.

På söndagmorgonen blev det frukost och sedan utcheckning och hemresa, jag ruschade detta då jag tänkte försöka hinna ner till Tjolöholm Classic Motor innan kl. 14 vilket inte var försent för att kunna se det mesta. Detta lyckades jag också med och kunde där hälsa på bl.a. familjen Arnholm som var där med tre bilar. Detta var första gången sedan 2000 jag inte ställde ut någon bil, men jag var i alla fall där.

Tack till Tomas Börjeson, som har skrivit texten
För bilderna tackar vi Tomas Börjeson, Thomas Eckered och Lars Pettersson

Rover anställde Owen Clegg som design- och fabrikschef 1910.

1792 - Svenske kungen Gustav III avlider.