Marauder

Bilden tagen av John Wheater
Bilden tagen av John Wheater

I augusti 2000 arrangerade Ian Glass en Marauder-tur till Schweiz och en Marauser-återförening i Badesly Clinton i brittiska Midlands. Europas alla rullande Marauders ställde upp på den schweiziska turnén och till samling i Badesly Clinton därefter kom även de icke-rullande bilarna på trailer. Detta byder att av de 12 "överlevande bilarna var det bara den i USA som inte fanns på plats.
Till Badesly Clinton kom även en Rover Special som ägs av Frank Lockhart och som han fortfarande kör tävlingar med.

Protypen fotograferad 1951 Demonstration under Exeter trial 1952 med Frank Shanks bakom ratten Peter Wilkes kör en Marauder 100 på Goodwood-banan 1952. Mike Hawthorn i en Riley ligger före.

Omkring 1950 lämnade ett antal Roveranställda Rover med målet att bygga en sportbil, kallad Marauder, vilket översatt till svenska betyder marodör!
Till Maraudern användes en hel rad olika Roverdelar, bland annat chassit, men det var ingen officiell Roverbil.
Vid introduktionen möttes bilen av lysande recensioner och stora förväntningar knöts till den, men när Koreakriget bröt ut och höga straffskatter lades på lyx- och sportbilar lades hela tillverkningen ner. Eldsjälarna bakom projektet återvände till Rover.
Under åren 1950 till 1952 byggdes sammanlagt 15 Marauders, varav 12 veterligen har överlevt.
En av dessa 12 finns i USA, en finns på Heritage Museum i Gaydon, en finns i Österrike och resten i Storbritannien.
Sannolikt är 9 eller 10 av bilarna kompletta och skulle kunna användas, men gissningsvis är det bara fyra eller fem som verkligen används regelbundet ute på vägarna.
Sedan tillverkningen upphört sålde George Mackie rätten till märket Marauder till Ford.

Jag tackar Nick Long och Rohan C Smith för dessa uppgifter.

Nick Long skriver själv om sin Marauder:


Tillverkningsår: 1951
Motor: 2.6 liters rak sexa
Chassi nummer: 3

Endast 15 Marauders byggdes. De tillverkades av företaget Wilks, Mackie och Kompani. Senare döptes det om till Marauder Car Company. Bilarna byggdes på det då nya chassit till Rover 75, med inofficiell välsignelse och hjälp från Rover.
Jag köpte BSN 823 i Glasgow 1987, där bilen stått så gott som oanvänd under 20 år. Inredningen hade ruttnat på sina ställen så jag har fått byta ut det mesta. Lackeringen hade krackelerat så jag var tvungen att slipa ner till rå metall. Jag kommer att göra en komplett renovering så småningom, men till våren 1988 hade jag fått bilen i körbart skick, och jag har använt den sedan dess.
Av de 15 byggda bilarna har 12 överlevt, men alla är inte körbara. En är helt renoverad och visas på Heritage Museum i Gaydon. Min bil är en av tre som används regelbundet.
I maj 1996 körde jag bilen till det forna Östtyskland för att fira 750-årsjubileet i Geraberg, min hemstad Wincantons vänort. Den allvarligaste incidenten under resan var att en "dipswitch cover" trillade av.

Nick Long
Wincanton, UK



Den första Marauder

<I> Den första Maraudern har plockats nu ihop igen av George Hamill.</I>
Den första Maraudern har plockats nu ihop igen av George Hamill.

Detta är den första Maraudern som lämnade fabriken. George Hamill i Storbritannien hittade den nedplockad i smådelar våren 2000 och hade chassit rullande redan i april samma år. I augusti 2001 rullade bilen för egen maskin.
Vid lackeringen använde George samma gula lack som bilen hade från början och det är samma typ av mörkblå säten och sufflett dessutom.
Detta är en av de 100 hästars Marauders som byggdes. Originalmotorn på 2103 cc borrades upp till 2400 cc och försågs med trippelförgasare från SU. Alla motordelar kommer från Rover P3.


Augusti 2001: Ready to go!
Augusti 2001: Ready to go!

Bilen visades upp på NEC i Birmingham i november 2003.
Bilen visades upp på NEC i Birmingham i november 2003.

Marauder Coupé

Marauder Coupé på en bilsamling i Frankrike i september 1999
Marauder Coupé på en bilsamling i Frankrike i september 1999

En speciell Marauder byggdes på beställning. Det är denna Coupé med fixed-head. Idag tillhör bilen Rover-entusiasten George Hamill.

Ian Glass' Marauder

Denna bild är tagen vid Tim Healey-passet på sydvästra Irland under ett rally 1994.
Denna bild är tagen vid Tim Healey-passet på sydvästra Irland under ett rally 1994.

Ian Glass från Llandyrnog, Denbighshire i norra Wales, har en Marauder som han gärna kör olika rally med.


Denna bild är från 1996 års "Le Jog". Det är tredje dagen av rallyt och Ian Glass är inne på Knockhill-banan nära Edinburgh.
Denna bild är från 1996 års "Le Jog". Det är tredje dagen av rallyt och Ian Glass är inne på Knockhill-banan nära Edinburgh.

Denna bild av Ians Marauder är tagen i Belgien 1993 av Paul Dene.
Denna bild av Ians Marauder är tagen i Belgien 1993 av Paul Dene.

Ian Glass med sin Marauder under Monte Carlo rallyt 1994
Ian Glass med sin Marauder under Monte Carlo rallyt 1994

Medlemsinloggning

Senaste uppdatering

Uppdaterat 2017-03-19

Protokoll från Roverklubbens styrelsemöte

Läs mer

Roverklubbens maskot, Rover

Roverklubbens maskot,  Rover

(medlemsavgiften är betald)

Kuriosa

Kuriosa

Den brittiske konstnären Ron Arrard stöpte om P6-stolen till modern konst. Paul Vissers har gjort ett bord av en Rover V8-motor.

Visste du att

Den allra sista P4:an tillverkades den 17 maj 1964. Den var Maroon-röd.

Har du bilder från Rover-träffar?
Saknar du bild på din Rover i "Galleri/Medlemmars bilar"?
Har du tips på Rover-träffar?

Skicka dina bilder/tips till Webmaster

Citat

Vänskapen är det enda i världen om vilkets nytta hela mänskligheten är överens.

Dagen i historia

Idag - Fredagen den 28 April 2017
Ture Tyra

1937 - Irakiske diktatorn Saddam Hussein föds.
Källa: Wikipedia